به گزارش اکوایران؛ در بازه زمانی مورد بررسی میزان واردات به کشور با افزایشی 5.75 درصدی در وزن و 1.53 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام 12میلیون و 592 هزار تن و  19 میلیارد و 949میلیون دلار رسید. حجم تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) در چهار ماه نخست سال جاری هم به 37 میلیارد و 412 میلیون دلار رسید. با این شرایط در کنار واردات، در بازه زمانی مورد بررسی صادرات هم رشد داشته است. 

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «ذرت دامی»، «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «کنجاله»، «دانه سویا تراریخته»، «برنج کامل سفید شده صیقلی»،  «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری»، «تراکتور‌ها فقط با موتور پیستونی»، «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام» و « شکر تصفیه شده» در میان 10 محصول با بیشترین ارزش وارداتی قرار داشته‌اند.  

وضعیت واردات محصولات غیرنفتی

ارزیابی از روند واردات کشور در چهارماه سال جاری نخست سال جاری نشان دهنده آن است که ارزش «ذرت دامی» در مدت زمان مورد بررسی یک میلیارد و 169میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر روند واردات کالا به کشور نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ارزش واردات «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی» هم در این مدت برابر با 926 میلیون دلار بوده است. داده‌های گمرک در حالی از واردات 926 میلیون دلار طلا در چهار ماه خبر داده که چندی پیش محمد رضوانی‌فر رییس کل گمرک اعلام کرده بود که در 5 ماه سال جاری واردات طلا با رکورد قابل توجه به یک میلیون و 600 هازار دلار رسید. که نسبت به ماه قبل اختلاف قابل توجهی داشته است.  هیات دولت در آذرماه سال ۱۴۰۱ مصوب کرد تا تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از این مصوبه، واردات شمش طلا به کشور آغاز شد.     

از سوی دیگر داده‌‌های اعلام شده نشان می‌دهد، سهم ارزشی «سایر تلفن های هوشمند غیر مذکور» هم در بازه زمانی مورد بررسی برابر با 674 میلیارد ثبت شده است، این کد وارداتی شامل تلفن‌های هوشمندی که به صورت قطعه قطعه شده وارد شده و در ایران سرهم می‌شوند، نمی‌شود. این آمار نشان دهنده اهمیت واردات این کالا و تقاضای آن در داخل کشور است که باعث شده میزان واردات این محصول در رتبه سوم وارداتی کشور باشد.

براساس داده‌های گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «کنجاله» توانست رتبه چهارمین کالای وارداتی را به ارزش 641 میلیون دلار بوده است. 

اما ارزش «دانه سویای تراریخته» در این مدت برابر با 519 میلیون دلار بوده، ‌از سوی دیگر در این مدت 494 میلیون دلار «برنج کاملا سفید شده» وارد کشور شده است. براساس آمار گمرک ارزش «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری» هم برابر با 426 میلیون دلار بوده است.

ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد امروز 333 میلیون دلار «تراکتور فقط با موتور بیستونی» وارد کشور شده و از سوی دیگر ارزش «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام» هم برابر با 267 میلیون دلار بوده است. براساس داده‌های گمرک ارزش «شکر» وارداتی در این مدت 226 دلار بوده است.

photo_۲۰۲۴-۰۹-۰۳_۱۴-۴۶-۳۰