به گزارش اکوایران؛ مهرداد سعادت رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه  در گفتگو با «اکوایران» روند تجارت تهران و استانبول  را نرمال ارزیابی کرد و گفت: در ماه های اخیر همچون گذشته روند رشد نرمالی را طی کرده و اتفاق شگفت انگیزی در روابط دو کشور رخ نداده است.

به باور سعادت تنوع کالاهای ایرانی یکی از عوامل رشد در تجارت دو کشور بوده است. اما این وضعیت به معنی این نیست که ما به دنبال رشد بیشتر نیستیم.
به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه تجارت دو کشور نیازمند یک جهش بزرگ اقتصادی است که اراده دو طرف را می طلبد.

طبق آمار گمرک ایران، تجارت چهارماهه ایران وترکیه بالغ بر 4 میلیارد دلار ارزش دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر نکرده است. البته برخلاف نظر سعادت تجارت دو کشور در چهارماهه به لحاظ وزنی 10 درصد افت کرده است.

گمرک

سعادت در مورد آخرین وضعیت توافقنامه تجارت آزاد ایران و ترکیه توضیح داد: توافقنامه در انتظار تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ترکیه است که مذاکرات در آنجا انجام شود. به دنبال توقف دولت سیزدهم،  مذاکرات نیز متوقف شد. حالا در دولت چهاردهم موضوع برگزاری جلسات باید دوباره کلید بخورد.  پیش‌ از این  وزیر راه و شهرسازی مسئول این کمیسیون بود. حالا باید مشخص شود که کدام وزیر مسئول این کمیسیون است تا جلسات دوباره از سرگرفته شود و سپس مذاکرات ادامه یابد.  

سعادت افزود: هم ما در اتاق مشترک و هم طرف‌های ترک در انتظار تشکیل کمیسیون مشترک و ادامه مذاکرات هستند. ما قبل‌تر با طرف‌های ترک پیش جلساتی داشتیم اما جلسات اصلی کمیسیون هنوز برگزار نشده بود.