به گزارش اکوایران؛ براساس آمار اعلام شده از مجموع 8 میلیارد و 500 میلیون دلار ارزش تجارت میان دو کشور 3 میلیارد و 300 میلیون دلار سهم ایران بوده و ترکیه هم 5 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات به ترکیه داشته که با این شرایط می‌توان گفت ترکیه در تجارت با ایران دست بالا دارد.

روند تجارت کشور در 9 ماهه سال؛ تراز تجاری عمیق‌تر شد

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در این مدت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ترکیه صادر شده است که به لحاظ وزن ۱۲.۵ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است، روندی که نشان می‌دهد ارزش کالای صادراتی بسیار پایین تر از حجم صادرات به این کشور بوده است. از سوی دیگر در این مدت  ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزن ۱۲ درصد و از حیث ارزش ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

اقلام عمده صادراتی به ترکیه

به گفته محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک عمده اقلام صادراتی کشورمان به ترکیه در این مدت شامل گاز طبیعی، اوره، آلومینیوم، شمش آهن و قیر و عمده کالای وارداتی، روغن آفتابگردان، شمش طلا و ذرت دامی بوده است.

از سوی دیگر به گفته رضوانی‌فر حجم ترانزیت مبادله شده بین ایران و ترکیه در ۹ ماهه سال جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده و میزان ترانزیت در مدت زمان یاد شده از مبدا ترکیه یک میلیون تن و میزان ترانزیت از کشورمان به مقصد مرزهای ترکیه ۶۰۰ هزار تن بوده است که عمدتا از مرزهای بازرگان، سرو و پلدشت انجام شده است.