به گزارش اکوایران، بی شک تجارت خارجی یکی از بال‌های پرواز اقتصاد در هر کشوری محسوب می‌شود. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. میزان تجارت خارجی در حقیقت میزان روابط بین‌المللی با کشورهای دیگر را نشان می‌دهد که از طریق دو شاخص می‌توان میزان این روابط و سود حاصل از این روابط را متوجه شد. این دو شاخص تراز تجاری و حجم تجارت است.

تراز تجاری در حقیقت اختلاف میزان صادرات و واردات است که نشان می‌دهد به صورت خالص چه میزان ارز به کشور وارد شده است. در حقیقت میزان سود و زیان هر کشور از تجارت خارجی در این تراز مشخص می‌شود.

در کنار این شاخص، شاخص حجم تجارت وجود دارد که میزان روابط بین‌المللی با سایر کشورها را مشخص می‌کند. این شاخص از مجموع ارزش صادرات و واردات کشور ایجاد شده است.

آخرین آماری که از تراز تجاری کالاهای غیرنفتی منتشر شده است نشان می‌دهد ۱۱.۹ میلیارد دلار در این مدت از کشور خارج شده است. شواهد حاکی از آن است که این رقم دومین رکورد منفی در تجارت کالاهای غیرنفتی در ۱۰ سال گذشته بوده است. همچنین بر اساس این آمارها حجم تجارت در کالاهای غیرنفتی به ۸۴.۷ میلیارد دلار رسیده که بالاترین سطح در ۹ ماهه ۱۰ سال اخیر بوده است.

بر اساس این آمارها می‌توان گفت کشور به سمت افزایش واردات حرکت کرده به همین دلیل ارز زیادی از کشور خارج شده و حجم تجارت رشد کرده است.

تراز تجاری در منفی‌ترین نقطه ۴ سال اخیر قرار گرفت

همانطور که گفته شد تراز تجاری از اختلاف میان ارزش صادرات و واردات ایجاد می‌شود. این اختلاف ارزش نشان می‌دهد چه میزان ارز به کشور وارد و یا از کشور خارج شده است. آمارهای تراز تجاری ۹ ماهه در کالاهای غیرنفتی حاکی از آن است که تراز تجاری کالاهای غیرنفتی در ۹ ماهه ابتدایی امسال دومین رکورد ۱۰ ساله خود را زده است.

بر این اساس تراز تجاری ۹ ماهه امسال به منفی ۱۱.۹ میلیارد دلار رسیده که منفی‌ترین سطح در ۴ سال اخیر بوده است. این تراز به معنای خروج ۱۱.۹ میلیارد دلار از کشور در تجارت کالاهای غیرنفتی بوده است.

021017

رکورد ۱۰ ساله حجم تجارت شکست

حجم تجارت نشان دهنده مجموع ارزش صادرات و واردات در کشور است. به همین جهت هرچه حجم تجارت افزایش یابد می‌توان گفت ارتباط کشور با جهان بیشتر شده است.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده از گمرک کشور حجم تجارت ۹ ماهه کالاهای غیرنفتی در سال جاری به ۸۴.۷ میلیارد دلار رسیده که بالاترین سطح از ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۲ تا ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ بوده است. به بیان دیگر میزان ارتباط با کشورهای دیگر در تجارت کالاهای غیرنفتی در ۹ ماهه ابتدایی امسال رکورد ۱۰ ساله خود را به ثبت رسانده است.

021017

واردات عامل افزایش حجم تجارت در ۹ ماهه ابتدایی امسال

همانطور که گفته شد بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم تجارت کالاهای غیرنفتی کشور در ۹ ماهه ابتدایی امسال در بالاترین سطح ۱۰ ساله خود قرار گرفته اما تراز تجاری کشور دومین رکورد منفی خود را در ۱۰ ساله اخیر ثبت کرده است. این دو متغیر در کنار هم گویای این موضوع است که در ۹ ماهه ابتدایی امسال میزان تجارت کشور با دنیا افزایش یافته است اما سهم زیادی از این تجارت به دلیل افزایش واردات بوده است. به همین دلیل نیز شدت منفی شدن تراز تجاری کشور بیشتر شده و به دومین رکورد ده ساله خود رسیده است.