به گزارش اکوایران؛ مشکل مناسبات تجاری ایران با عراق به دلیل مسائل بانکی کارد را به  استخوان تجار رساند و کار به جای رسید که چندی پیش رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که به دلیل نبود امکان استفاده از سیستم بانکی، و با تداوم مشکلات انتقال پول، در عرض چند ماه آینده قادر به ادامه حضور در بازار عراق نخواهیم بود. خبری که نشان می‌داد بازار مهم عراق برای تجار ایرانی در حال از دست رفتن است.  

با توجه به مشکلات به وجود آمده در سفر پزشکیان به عراق چالش‌های پیش‌رو تجار هم مورد ارزیابی قرار گرفت و در نشست رییس جمهور با فعالان اقتصادی در کشور عراق مشکلات و مسائل سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی در این کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

از جمله موارد مطرح شده در این نشست به این نکته این اشاره شده که یکی از مشکلات عموم پیمانکاران و سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور، مسئله صدور ضمانت‌نامه برای آنهاست که به دلیل عدم ارائه ضمانت‌نامه بانکی از سوی بانک‌های عراقی، سرمایه‌گذاران و پیمانکاران ایرانی در رقابت با سایر کشور‌ها دچار مشکل شده‌اند.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران در جلسه با علی محسن العلاق، رئیس کل بانک مرکزی عراق مطرح و مقرر شد که راهکار‌های پیشنهادی ایران به زودی اجرایی و این معضل حل شود.

از دیگر مواردی که در این نشست به آن پرداخته شد، مسئله زمان بازگشت ارز توسط تعدادی از تجار ایرانی در عراق بود که در این زمینه هم مقرر شد موضوع در کمیسیون بازگشت ارز بانک مرکزی طرح و مساعدت لازم برای آنان صورت پذیرد.

همچنین به دستور ریس جمهور مقرر شد نماینده‌ای از بانک مرکزی در عراق حضور یابد و موضوعات ارزی فعالان اقتصادی ایران در عراق را پیگیری و برطرف کند.