به گزارش اکوایران؛ بازار عراق یکی از مهمترین بازارهای صادراتی ایران است. این بازار فرصت‌های زیادی در حوزه خدمات فنی مهندسی، صنایع غذایی، پتروشیمی، پلاستیک و ... برای فعالان اقتصادی ایرانی داد. اما مسئه اینکه کیفیت کالاهای ایرانی زیر سوال است. برهمین اساس صمد حسن‌زاده، رئیس بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران در نشست اخیر شورای روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق  تاکید کرد: با توجه به رقبایی که در بازار عراق داریم، صادرکنندگان درباره کیفیت محصولات دقت و نظارت لازم را داشته باشند تا باعث بدنامی کالای ایرانی در این کشور نشود.

او گفت: اکنون محصولات ایرانی با کیفیت و استانداردهای خوبی تولید می‌شوند اما تبلیغات سوئی علیه کالاهای ایرانی وجود دارد و کشورهای ترکیه، هند، مصر، عربستان و چین برای تصاحب بازار عراق در حال سرمایه‌گذاری هستند.

نکته دیگری که در مورد تجارت دو کشور وجود دارد عدم توازن در تراز تجاری با عراق است که البته عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد ایران اخیرا گفت: یکی مسائلی که در سفر  رئیس جمهور به عراق مورد بحث قرار گرفت ایجاد توازن در تراز تجاری با عراق است.

 در سفر اخیر پزشکیان و تیم همراهش آنها به  اقلیم کردستان و بصره که ایران با آنها ارتباط اقتصادی دارد، سفر کردند. همتی پس از سفر گفت: عراق می‌تواند مانند بسیاری از کشورهای جنوب کشور صادرات مجدد داشته باشد، چراکه ما در حال حاضر صادرات انجام می‌دهیم و می‌توانیم از  طریق صادرات مجدد برخی کالاهای مورد نیاز کشورمان را وارد کنیم. 

در جریان این سفر  طلب 900 میلیون دلاری 40 شرکت ایرانی که پس از حمله داعش، عراق را به دلیل عدم امنیت ترک کردند و هنوز موفق به وصول طلب‌شان از عراقی‌ها نشده‌اند، مورد بحث قرار گرفت. رئیس اتاق ایران در این باره گفت : در سفر اخیر به عراق درباره طلب 900 میلیون دلاری ایرانیان مذاکره صورت گرفت و قرار شد که کمیته 3 نفره‌ای از عراق و ایران برای بررسی و وصول مطالبات این شرکت‌ها تشکیل شود.