به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد تجارت ایران با کشورهای اسلامی در دو نیمه سال‌جاری هم از نظر ارزش (32.2 درصد) و هم از نظر حجم (4 درصد) رشد قابل توجهی داشته است.

ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، از مجموع مبادلات تجاری غیر نفتی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ۳۸ میلیارد و 400 میلیون تن به ارزش ۱۵ میلیارد و 600 میلیون دلار به صادرات با رشد یک درصدی و از حیث ارزش ۱۰ درصد افزایش داشته است.

با توجه به داده‌های گمرک می‌توان گفت واردات از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ میلیارد و 400 میلیون تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و 600 دلار از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۱۶ درصد و از حیث ارزش ۱۸ درصد رشد داشته است.

سازمان همکاری اسلامی (OIC)، سازمانی بین دولتی است که با عضویت ۵۷ کشور به گسترش بیش از چهار قاره است که با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در این مدت بیشترین حجم مبادلات تجاری غیرنفتی ایران در شش ماهه سال جاری دربین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، به ترتیب با «امارات متحده عربی»، «ترکیه»، «عراق»، «پاکستان» و «عمان» بوده است.