به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های گمرک در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع 15 میلیون و 688 هزار تن کالا به ارزش 26 میلیارد و 317 میلیون دلار وارد کشور شده است که به ترتیب 7.9 درصد از نظر ارزش و 5.5 درصد از نظر وزن نسبت به دوره مشابه قبل افزایش یافته است.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی»، «ذرت دامی»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «کنجاله»، «دانه سویا تراریخته»، «تراکتور‌ها فقط با موتور پیستونی»، «برنج کامل سفید شده صیقلی»، «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری»، «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام» و «استخوان منجمد از انواع گاو» در میان 10 محصول با بیشترین ارزش وارداتی قرار داشته‌اند.   

وضعیت واردات محصولات غیرنفتی

ارزیابی از روند واردات کشور در پنج ماه سال جاری نخست سال جاری نشان دهنده آن است ارزش واردات «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی» هم در این مدت برابر با یک میلیارد و 595 میلیون و 900 هزار دلار بوده است. هیات دولت آذر سال ۱۴۰۱ مصوب کرد تا تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از این مصوبه، واردات شمش طلا به کشور آغاز شد و این کالا در جمع 10 قلم اول قرار گرفت.    بررسی‌ها نشان می‌ده که در این مدت ارزش «ذرت دامی» هم یک میلیارد و 411 میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر داده‌‌های اعلام شده نشان می‌دهد، سهم ارزشی «سایر تلفن های هوشمند غیر مذکور» هم در بازه زمانی مورد بررسی برابر با 893 میلیون و 500 هزار دلار ثبت شده است، این کد وارداتی شامل تلفن‌های هوشمندی که به صورت قطعه قطعه شده وارد شده و در ایران سرهم می‌شوند، نمی‌شود. این آمار نشان دهنده اهمیت واردات این کالا و تقاضای آن در داخل کشور است که باعث شده میزان واردات این محصول در رتبه سوم وارداتی کشور باشد.

براساس داده‌های گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «کنجاله» توانست رتبه چهارمین کالای وارداتی را به ارزش 773 میلیون و 300 هزار دلار بوده است.

اما ارزش «دانه سویای تراریخته» در این مدت برابر با 658 میلیون و 300 هزار دلار بوده، ‌از سوی دیگر در این مدت 536 میلیون و 500 هزار دلار «تراکتور فقط با موتور بیستونی» وارد کشور شده است.

براساس داده‌های اعلام شده در این مدت 526 میلیون و 200 هزار تن «برنج کاملا سفید شده» وارد کشور شده است. براساس آمار گمرک ارزش «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری» هم برابر با 505 میلیون و 900 هزار دلار بوده است.

از سوی دیگر ارزش «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام» هم برابر با 408 میلیون و 900 هزار دلار بوده است. براساس داده‌های گمرک ارزش واردات «سایر قطعات بی‌استخوان منجمد از نوع گاو» هم در این مدت 275 میلیون و 400 هزار دلار بوده است.

10 کالای صادراتی