به گزارش اکوایران؛ ارز تخصیص یافته برای واردات «کالاهای اساسی»، «دارو»، «کالاهای تجاری و بازرگانی»، «واردات در مقابل صادرات» و «خدمات» تامین شده است. بررسی جزئیات تامین ارز نشان می‌دهد در این مدت ۲۶ میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار سهم صنایع بوده است.

براساس داده‌های بانک مرکزی  از ابتدای فروردین تا ۱۱ مهرماه امسال برای واردات «کالاهای اساسی و دارو» ۷ میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار، برای «کالاهای تجاری و بازرگانی» مبلغ ۱۸ میلیارد و ۵۰۷ میلیون دلار، برای «خدمات» ۸۳۶ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار تامین ارز صورت‌گرفته است.

از سوی دیگر برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار ارز تامین کرده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع ۷ میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار برای «کالاهای اساسی»، «کشاورزی» و «دارو و تجهیزات پزشکی» تخصیص ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان صورت گرفته است.

با توجه به گزارش منتشر شده این سوال مطرح می‌شود که سهم کالاهای تجاری و بازرگانی از تخصیص ارز چه میزان بوده است؟ این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۸ میلیارد و ۵۰۷ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۷ میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار و در مجموع  26 میلیون و 129 میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت‌گرفته است.

روند تامین ارز نیمایی

با توجه به گزارش منتشر شده می‌توان گفت روند تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل‌ونقل و خودرو» در بازه زمانی مورد بررسی معادل ۲ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۷۵۹ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۹۲۰ میلیون دلار بوده است.

این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار، ۲۶۷ میلیون دلار، ۶۳۵ میلیون دلار، ۵۱ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۱ مهرماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

همچنین تا تاریخ ۱۱ مهرماه، سایر صنایع ۷ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۹۹۱ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.