به گزارش اکوایران؛ داده‌های گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی نشان می‌دهد  روند صادرات از استان «هرمزگان» ۲۴ میلیون و 800 هزار تن، به ارزش ۱۵.۳ میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است و با این میزان صادرات این استان توانست استان اول صادراتی کشور شود.

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که وضعیت سایر استان‌ها چگونه بوده است؟ براساس آمار گمرک استان «تهران» با ۷۷۵ هزار تن و به ارزش ۹.۲ میلیارد دلار و استان «خوزستان» با ۱۸.۱ میلیون تن و به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار از نظر ارزش کل مبادلات تجاری کشور در ۶ ماهه سال جاری در بین گمرکات استان‌ کشور در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

اما براساس این گزارش می‌توان گفت در نیمه نخست سال جاری دارای بیشترین سهم از کل ارزش صادرات به استان «بوشهر» رسید. براساس گزارش منتشر شده استان بوشهر با ۱۵.۶ میلیون تن به ارزش ۵.۸ میلیارد دلار، استان هرمزگان با ۲۰.۸ میلیون تن و ۵.۵ میلیارد دلار، استان خوزستان ۱۰.۵ میلیون تن و به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار، بیشترین سهم از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص دادند.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد استان‌های «هرمزگان»، «تهران» و «خوزستان» در ۶ ماه سال جاری ۳ استانی بودند که در بین استان‌های کشور دارای بیشترین سهم از کل ارزش واردات را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر در نیمه نخست سال جاری مجموع واردات از گمرکات استان‌های «هرمزگان» ۳.۹ میلیون تن به ارزش ۹.۹ میلیارد دلار، «تهران» ۲۹۶ هزار تن و به ارزش ۸.۳ میلیارد دلار و «خوزستان» ۷.۶ میلیون تن به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار بوده است.

photo_2024-10-06_16-20-59