به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحد عربی»، «چین»، «ترکیه»، «آلمان»، «هند»، «فدارسیون روسیه»، «هنگ‌کنگ»، «هلند»، «سوئیس» و «ایتالیا» در جمع کشورهای اصلی صادرکننده به ایران قرار داشته‌اند.

داده‌های گمرک نشان می‌ده در بازه زمانی مورد بررسی ارزش تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) به 48 میلیارد و 250 میلیون دلار رسید و حجم تجارت هم برابر با 76 میلیارد و 200 میلیون تن بوده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است. با توجه به آمار گمرک می‌توان گفت در این مدت ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور برابر با 21 میلیارد و 933 میلیون دلار بوده و به لحاظ وزن هم در این مدت تجار 60 میلیون و 512 هزار تن کالا صادر کرده‌اند.  

10 کشور اول صادرکننده کالا به ایران

اما در مدت زمان مورد بررسی عمده کالاهای وارداتی از چه کشورهای وارد ایران شده است؟ بر اساس آمار اعلام شده در این مدت بیشترین واردات از «امارات متحده عربی» صورت گرفته است، بطوریکه 8 میلیارد و 73 میلیون دلار ارزش واردات از این کشور بوده است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می‌شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است. در این میان ایران هم سال گذشته بیشترین کالای وارداتی خود را از این کشور وارد کرده است. امارات یکی از کشورهای پایلوت صادراتی محسوب می‌شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می‌شود؛ روندی که هزینه‌های واردکنندگان را افزایش می‌دهد، با این حال با توجه به شرایط موجود، واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند.

بر اساس آمار اعلام‌شده، پس از امارات، «چین» با 6 میلیارد و 899 میلیون دلار، «ترکیه» با 3 میلیارد و 872 میلیون دلار، «آلمان» با صادرات یک میلیارد و 19 میلیون دلار، «هند» با 733 میلیون و 900 هزار دلار در میان پنج کشور اول مبداء واردات در پنج ماه ابتدایی سال جاری به ایران قرار داشته‌اند.

اما پنج کشور دیگر که در فهرست گمرک توانسته‌اند بیشترین سهم از واردات کالا به ایران را بر عهده بگیرند، شامل چه کشورهای است؟ داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که «فدراسیون روسیه» با صادرات 550 میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه ششم قرار گرفته و پس از آن «هنگ‌کنگ» با 478 میلیون و 500 هزار دلار قرار دارد. داده‌ها نشان می‌دهد «هلند» هم در بازه زمانی مورد بررسی جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده‌ است، ارزش صادرات این کشور به ایران 468 میلیون و 500 هزار دلار بوده و «سوئیس» هم با صادرات 429 میلیون و 700 هزار  دلاری جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است. اما سهم واردات کالا از «ایتالیا» هم در مدت زمان مورد بررسی برابر با 294 میلیون و 200 هزار دلار بوده است.

10 فروشنده