به گزارش اکوایران؛ روند حجم تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) در چهار ماه نخست سال جاری به 37 میلیارد و 412 میلیون دلار رسید، که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است.

داد‌ه‌های اعلام شده از سوی گمرک در چهار ماهه نخست سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر 47 میلیون و 978 هزار تن به ارزش 17 میلیارد و 436 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 4.05 درصدی در وزن و 8.15 درصدی در ارزش دلاری داشته است.

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که در مدت زمان مورد بررسی میزان صادرات کشور به کالای «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی‌متر مکعب و بیشتر» رسیدو این محصول رتبه اول در میان اقلام صادراتی را از آن خود کند.

با توجه به داده‌های اعلام شده «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر»، «پروپان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر»، «متانول»، «قیرنفت»، «بوتان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» و «سایر گاز‌های نفتی»، «سایر اوره حتی به صورت محلول در آب»، «شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج و ...»، «میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نورد شده دارای دندانه،برآمدگی گودی ...» و «پلی اتیلین گرید فیلیم با وزن مخصوص» به ترتیب در جایگاه 10 قلم کالای با ارزش صادراتی کشور در بازه زمانی مورد بررسی محسوب می‌شوند.

عمده اقلام صادراتی

طبق داده‌های اعلام شده در بازه زمانی مورد بررسی «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است. ارزش دلاری صادرات این کالا در چهار ماه منتهی به تیر ماه برابر با یک میلیارد و 576 میلیون دلار اعلام شده است.

در جایگاه بعدی «پروپان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» قرار گرفته که ارزش صادراتی آن برابر با یک میلیارد و 127میلیون دلار بوده است. رتبه سوم صادرات کالاهای غیرنفتی در چهار ماهه ابتدایی امسال مربوط به کالای «متانول» بوده که ارزش صادرات این کالا 804 میلیون دلار برآورد شده، اما «قیرنفت» هم در جایگاه چهارم کالاهای صادراتی قرار دارد، صادرات این محصول در این مدت 771 میلیون دلار بوده است.

صادرات ««بوتان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» هم براساس آمار گمرک برابر با 715 میلیون دلار بوده و با این شرایط این کالا در جایگاه پنجم محصولات صادراتی قرار گرفته است. در جایگاه بعدی هم «سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی» با ارزش 667 میلیون دلار قرار دارد. ارزش صادرات «شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج و...» هم در این مدت 584 میلیون دلار بوده است.

داده‌های اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که ارزش صادرات «میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نورد شده دارای دندانه،برآمدگی گودی ...» هم برابر با 372 میلیون دلار بوده است و ارزش صادرات «پلی اتیلین گرید فیلیم با وزن مخصوص» هم به 350 میلیون دلار رسید.

صادرات کالا