به گزارش اکوایران؛ تجارت خارجی کشور در ۷ ماهه سال جاری برابر با ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود و سهم صادرات در این مدت برابر با ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۹.۳۲ درصدی در وزن و کاهش کمتر از یک درصدی در ارزش داشته است.

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که در مدت زمان مورد بررسی میزان صادرات کشور به کالای «گاز طبیعی مایع شده» رسیده و این محصول رتبه اول در میان اقلام صادراتی را از آن خود کند.

با توجه به داده‌های اعلام شده «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر»، «پروپان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» و «بوتان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» و «گاز طبیعی مایع شده»، «قیر» و «متانول» به ترتیب در جایگاه پنج قلم کالای با ارزش صادراتی کشور در بازه زمانی مورد بررسی محسوب می‌شوند.

اقلام صادراتی در هفت ماه

طبق این آمارها «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است. ارزش دلاری صادرات این کالا در نیمه نخست امسال ۲ میلیارد و 4۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

در جایگاه بعدی «پروپان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» قرار گرفته که ارزش صادراتی آن برابر با ۱ میلیارد و 9۰۰ میلیون دلار در هفت ماه منتهی به آبان سال جاری بوده است.

رتبه سوم صادرات کالاهای غیرنفتی در هفت ماهه ابتدایی امسال مربوط به کالای «بوتان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» بوده که ارزش صادرات این کالا یک میلیارد و 3۰۰ میلیون دلار برآورد شده، اما «قیرنفت» هم در جایگاه چهارم کالاهای صادراتی قرار دارد که صادرات این محصول در این مدت یک میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است.

صادرات «متانول» هم براساس آمار گمرک برابر با یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده و با این شرایط متانول در جایگاه پنجم محصولات صادراتی قرار گرفته است.

در جایگاه بعدی هم «شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج، که در جای دیگر ذکرنشده» و «سایر اوره حتی به صورت محلول در آب» در این مدت یک میلیارد دلار بوده است. ارزش صادرات «سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده غیر مذکور در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» هم برابر با 700 میلیون دلار بوده و براساس آمار گمرک در این مدت ارزش صادرات «محصولات نیمه تمام از آهن یا از فولادهای غیرممزوج با سطح مقطع عرضی مربع مستطیل (بجز مربع)» و میله های آهنی یا فولادی، گرم نورد شده دارای دندانه، برامدگی گودی» هر کدام برابر با 600 میلیون دلار بوده است.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۶_۱۲-۲۹-۲۶