به گزارش اکوایران، آمار واردات کالاها در یک کشور یکی از راه‌هایی است که از طریق آن می‌توان محصولات مورد نیاز اقتصاد کشورها را ارزیابی کرد. کالاهایی که بیشترین واردات را به داخل یک کشور دارند می‌تواند نشان دهد آن کشور در کدام صنایع و چرخه‌های تولیدی بیشترین نیاز و وابستگی را به دنیای خارج از خود دارد. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

گمرک ایران به صورت ماهانه گزارش کالاهای صادراتی و وارداتی غیرنفتی را در کشور ارائه می‌دهد. آخرین آمار منتشر شده توسط گمرک در هفت ماهه ابتدایی منتهی به آبان سال جاری حاکی از آن است که «ذرت دامی» بیشترین سهم از واردات کالاها را در کشور به خود اختصاص داده است. همچنین در جایگاه‌های بعدی به ترتیب «تلفن هوشمند» و «دانه سویا» قرار گرفته است.

بر اساس این آمارها محصول «ذرت دامی» بیشترین میزان واردات را به کشور داشته است. آمارهای واردات نشان می‌دهد میزان واردات این محصول در هفت ماهه ابتدایی امسال به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است. ارزش واردات این محصول به خوبی نشان می‌دهد که «ذرت دامی» یکی از مهمترین نهاده‌های کشور است و در چرخه گوشت قرمز کشور بسیار اثرگذار است. واردات این محصول در ماه‌های پیش نیز بیشتر از سایر محصولات وارداتی کشور بوده است.

براساس داده‌های اعلام شده دومین کالایی که بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده است «تلفن هوشمند» است. ارزش واردات این محصول در طول هفت ماهه ابتدایی امسال به حدود ۱.۴ میلیارد دلار رسیده است. این کد وارداتی شامل تلفن‌های هوشمندی که به صورت قطعه قطعه شده وارد شده و در ایران سرهم می‌شوند، نمی‌شود. این آمار نشان دهنده اهمیت واردات این کالا و تقاضای آن در داخل کشور است که باعث شده میزان واردات این محصول در رتبه دوم وارداتی کشور باشد.

سومین کالایی که بیشترین میزان واردات را داشته «دانه سویای تراریخته» است. ارزش دلاری واردات این کالا در هفت ماهه ابتدایی امسال معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین آمارهای گمرک کشور نشان می‌دهد سایر کالاهای وارد شده به کشور در این مدت وارداتی کمتر از یک میلیارد دلار داشته اند.

واردات 1