به گزارش اکوایران؛ بررسی داده‌های گمرک از روند صادرات کشور در بهار  1403 همچنین از خروج کشورهای اروپایی از فهرست هفت مقصد نخست صادراتی حکایت دارد. بطوریکه «ترکیه» تنها کشور دور رگه آسیایی_اروپایی است که در میان مقاصد اصلی صادراتی کشور در بازه زمانی مورد بررسی قرار دارد.

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که ارزش تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در سه ماهه نخست سال  ۱۴۰۳ حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده است. با توجه به اعداد و ارقام اعلام شده می‌توان ارزش  صادرات غیر نفتی کشور در بازه زمانی مورد بررسی با افزایش ۷.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده و میزان وزنی صادرات غیرنفتی نیز به ۳۷.۸ میلیون تن رسید که افزایش ۵.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.  

به گفته رئیس کل گمرک ایران، میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی ۲۵.۷ میلیارد دلار بوده است.

محمد رضوانی‌فر در خصوص مازاد تجارت خارجی کشور نیز گفت: با احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره (اعلام شده توسط وزارت نفت) و خدمات فنی و مهندسی، شاهد ۱۱.۴ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی و بدون احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی و مهندسی، حدود ۸۰۰ میلیون دلار کسری تجارت خارجی بوده‌ایم.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بهار ۱۴۰۳، در سه ماهه امسال ۱۵.۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار صادر شده است که ۷.۲۶ درصدی در وزن و ۸.۸۵ درصدی در ارزش افزایش نشان می‌دهد.

صااااااادرات 3

اقلام عمده صادراتی

با توجه به روند واردات کالا این سوال مطرح می شود که در مدت زمان مورد بررسی سه قلم کالای عمده صادراتی شامل «گاز طبیعی مایع شده» با ۱.۶ میلیارد دلار، «پروپان مایع شده» با ۸۶۴ میلیون دلار و «متانول» با حدود ۶۰۴ میلیون دلار اختصاص داشت.

از سوی دیگر در بین ده قلم عمده کالا‌های صادراتی، بیشترین رشد ارزشی به «گاز‌های نفتی» و «هیدروکربور‌های گازی شکل مایع شده» با ۸۷ درصد، «پلی اتیلن گرید فیلم» با ۶۳ درصد و «میله‌های آهنی یا فولادی» با ۱۸ درصد افزایش، اختصاص داشت.

اما در میان کالاهایی که در بین ده قلم عمده کالا‌های صادراتی، دارای بیشترین کاهش در ارزش بودند، نیز «بوتان مایع شده» با ۱۳ ‌‌‌درصد، «شمش از آهن و فولاد» با ۹ درصد و «گاز طبیعی مایع شده» با ۳ درصد کاهش، بیشترین کاهش در ارزش را داشته‌اند.

از سوی دیگر متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۵۱ دلار در سه ماهه نخست سال گذشته به ۳۵۷ دلار در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ رسیده، که افزایش ۲ ‌‌‌درصدی داشته است.

کشورهای مقصد صادراتی

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت بزرگترین مقاصد صادراتی کشور در سه ماهه شامل «چین» با ۳.۶ میلیارد دلار، «عراق» ۳ میلیارد دلار، «امارات متحده عربی» ۱.۹ میلیارد دلار، «ترکیه» با ۱.۳ میلیارد دلار، «افغانستان» با ۵۲۴ میلیون دلار، «پاکستان» ۵۱۴ میلیون دلار و «هند» با ۴۴۳ میلیون دلار، ۷ کشور عمده مقصد صادراتی ایران بوده‌اند.

به گفته رییس کل گمرک، در سه ماهه امسال ۸۱ درصد از وزن و ۸۳ درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور به ۷ کشور فوق‌الذکر صادر شده است.

اقلام عمده وارداتی

داده‌های اعلام شده همچنین نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۷.۷۳ درصد و از حیث ارزش ۱.۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 از سوی دیگر در بین سه قلم عمده کالا‌های وارداتی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، «ذرت دامی» با ۸۹۰ میلیون دلار، «کنجاله سویا» با ۴۸۳ میلیون دلار و «طلا به اشکال خام » با ۴۷۶ میلیون دلار بوده است.

در بین ده قلم عمده کالا‌های وارداتی، بیشترین افزایش به لحاظ ارزش، به «کنجاله سویا» با رشدی ۱۰۱۵ درصدی، «طلا به اشکال خام» با رشدی ۲۶۵ ‌‌‌درصدی و «شکر» با رشد ۱۵۰ ‌‌درصدی اختصاص داشت.