به گزارش اکوایران؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی روغن خام آفتابگردان به دلیل کاهش عرضه جهانی، پیش‌بینی می‌شود که به رهبری افزایش قیمت‌ها ادامه دهد.

داده‌های انجمن غلات نشان می‌دهد، قیمت روغن‌های گیاهی در بازار جهانی طی هفته‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال، تا 19 مهر، قیمت روغن خام پالم اولئین مالزی به حدود 1090 دلار، روغن سویا آرژانتین به حدود 1050 دلار و روغن خام آفتابگردان در بنادر اتحادیه اروپا به بیش از 1200 دلار به ازای هر تن رسیده است. (FOB: هزینه حمل و نقل تا بندر مبدا بر عهده فروشنده است.

علاوه بر این، شرایط نامساعد آب و هوایی در فرانسه و منطقه دریای سیاه، از جمله بارش‌های شدید و خشکسالی، به تولید دانه‌های آفتابگردان آسیب جدی وارد کرده و در نتیجه قیمت روغن آفتابگردان را افزایش داده است.

با این شرایط پیش‌بینی می‌شود تا ژوئن ۲۰۲۵، قیمت روغن آفتابگردان در شمال غرب اروپا با افزایش ۳۳ درصدی به حدود ۱۳۰۰ دلار در هر تن برسد. در همین دوره، قیمت روغن سویا و روغن پالم در روتردام به ترتیب با افزایش ۲۶ و ۲۳ درصدی به ۱۲۵۰ و ۱۲۳۰ دلار در هر تن خواهد رسید

از سوی دیگر در آستانه تعطیلات آخر هفته، روغن‌های گیاهی نزدیک به بالاترین قیمت‌های هفتگی معامله می‌شوند که تحت حمایت تقاضاى بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت خام قرار دارند.

در نظر داشته باشیم که واردات روغن‌های گیاهی به هند در سپتامبر حدود ۱.۱ میلیون تن برآورد شده است که نسبت به ۱.۶ میلیون تن در ماه اوت کاهش  یافته و همه انواع روغن‌های گیاهی کاهش واردات نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهند. این آمار هند را به آستانه آغاز بازگشت سریع و شدید به بازار روغن قرار خواهد داد که مشخصا می‌تواند با توجه به وضعیت کمبود روغن پالم، یک محرک قوى در حمایت از افزایش قیمت روغن خام آفتاب در بإزار تلقى شود.