به گزارش اکوایران؛ گزارش منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد از ابتدای فروردین تا ۹ خرداد ۱۴۰۱، برای بیش از ۴۰ هزار اظهارنامه گمرکی، مطالباتی به ارزش ۱۶.۸ همت صادر شد که حدود ۹۵ درصد این مطالبات وصول شده و برای مابقی نیز اقدامات قانونی لازم انجام شد و برای۴.۴ درصد مطالبات، مواد هفت و هشت قانون امور گمرکی صورت پذیرفت و در نهایت ۹۹.۵ درصد تعیین‌تکلیف شد و مابقی مطالبات در این خصوص در حال پیگیری است. 

 با توجه به جزییات مورد بررسی می‌توان گفت حدود 61 درصد پرونده‌ها تعیین تکلیف شده و 39 درصد همچنان در مرحله بررسی و پیگیری است. به استناد بند ز تبصره 6 قانون بودجه سال 1402، در راستای وصول مطالبات معوقه، تعداد 27 هزار و 332 فقره مطالبه‌نامه به ارزش 6.5 همت صادر و به مودیان مالیاتی ابلاغ شد.

براساس گزارش گمرک از این تعداد مطالبات ،  14 هزار و 807 فقره به مبلغ 4.7 همت معادل ٧٢ درصد ارزش وصول و 26 درصد از مطالبات مزبور  اعمال مواد هفت و هشت قانون امور گمرکی  شد که  نهایتا جمعا ٩٨ درصد تعیین‌تکلیف و مابقی مطالبات در این خصوص در حال پیگیری است.

مدیر کل دفتر بازبینی و حسابرسی پس از ترخیص گمرک در ادامه توضیح داد: به منظور وصول حقوق دولت و تعیین‌تکلیف مطالبه‌نامه‌های سنواتی، افزون بر پیگیری پرونده‌های کلان (تغییر نرخ ارز (ETS) و عوارض صادراتی) و پرونده های جاری، پیگیر پرونده‌های مربوط به مطالبات سنوات قبل از سال 1401 شدند که در نهایت کل پرونده‌های سنواتی در جریان به تعداد 33189 فقره به مبلغ 12 همت احصاء شد.

به گفته صفدر آبنار با پیگیری بعمل آمده تا تاریخ 8 مهر 1403 تعداد بیش از 21 هزار فقره از مطالبه‌نامه‌ها به مبلغ 7.3 همت معادل 61 درصد، تعیین تکلیف شدند. که از این مطالبات 8 هزار و 222 فقره به مبلغ 1.8 همت معادل 16 درصد وصول و به خزانه واریز شد و مابقی پرونده‌ها که حدود ٣٩درصد کل مطالبات سنواتی را شامل می‌شود عمدتا مربوط به سال 1401 که در حال بررسی و پیگیری است.