به گزارش اکوایران به نقل از فارس، وزیر جهاد کشاورزی شایعات مربوط به «حذف ارز ترجیحی برای گوشت قرمز» را تکذیب و اعلام کرد این اخبار با هدف ایجاد تنش در بازار منتشر شده‌اند و مشکلی در تأمین و تخصیص ارز برای واردات گوشت وجود ندارد.

خانی نوذری، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، نیز تأکید کرد که ارز موردنیاز برای واردات گوشت تا پایان سال تأمین شده است و با همکاری بانک مرکزی مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی افزود که مسیرهای واردات گوشت از کشورهای دیگر نیز گسترش یافته است تا از نظر تأمین بازار داخلی مشکلی پیش نیاید.

شایعه حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز از کجا شروع شد؟

هفته گذشته، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در حال تغییر ارز ترجیحی گوشت قرمز به تالار دوم است منتشر شد؛ این اتفاق -درصورت رخ دادن- زمینه افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت گوشت را فراهم می‌کرد. 

بر این اساس برخی واردکنندگان اعلام کردند که ارز واردات گوشت ممکن است از نرخ ترجیحی ۲۸,۵۰۰ تومان به ۳۸,۵۰۰ تومان تغییر کند، که می‌تواند قیمت هر کیلو گوشت را از حدود ۷۰۰ هزار تومان تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در لایحه بودجه ارائه‌شده به مجلس نیز نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی، از جمله گوشت، ۳۸,۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده، که هنوز به تصویب مجلس نرسیده است. 

در سال‌های اخیر، قیمت گوشت قرمز داخلی به‌شدت افزایش یافته و هر کیلوگرم مخلوط این محصول تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، که آن را از دسترس اقشار ضعیف جامعه خارج کرده است.