نیمه‌رساناهای ساخته شده با تکنولوژی آمریکا که در هوش مصنوعی و ابر رایانه ها کاربرد دارند این قطعات از این پس فقط با مجوز دولت می‌توانند به چین فروخته شوند. متخصصان می‌گویند این قانون سونامی‌ای از تغییر در صنعت نیمه‌هادی‌ها به راه خواهد انداخت.

به گزارش فایننشال تایمز دو سال پس از آن که دولت آمریکا شرکت هواوی را تحریم کرد درآمد این شرکت سقوط کرد، جایگاه پیشتازش را در بازار تجهیزات شبکه از دست داد و حتّی بنیان‌گذار شرکت به کارکنانش گفته ممکن است بقای شرکت در خطر باشد. حالا واشنگتن می‌خواهد همین ابزار آزمایش شده را برعلیه کل صنعت تراشه‌ی چین به کار ببرد.

طبق قوانین جدید تراشه‌های آمریکایی مورد استفاده در هوش مصنوعی، پردازش پرقدرت و ابر کامپیوترها فقط با مجوز می‌توانند به چین فروخته شوند، مجوزی که گرفتن آن بسیار مشکل است.

همچنین واشنگتن شهروندان و شرکت‌های آمریکایی را از همکاری با شرکت‌های تولید کننده تراشه چینی مگر در موارد استثناء منع می‌کند.علاوه بر این‌ها صادرات تجهیزات طراحی و ساخت ریزپردازنده به چین نیز شدیداً محدود می‌شوند.

به گفته‌ی ژهو ان‌جی –سرمایه‌گذار چینی-: «به بیان ساده شرکت‌های چینی قرار است به عصر حجر برگردند.»

جنگ تراشه یک

پاول تریلیو –کارشناس تکنولوژی- معتقد است: «سونامی‌ای که این تغییرات به راه می‌اندازند بازنده‌های زیادی خواهد داشت و صنعت نیمه‌هادی‌ها و بسیاری صنایع مرتبط را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» به گفته او این محدودیت‌ها در زمینه‌های ماشین‌های خودران، لجستیک، عکسبرداری پزشکی، داروسازی و مدلسازی تغییرات اقلیمی تاثیر خواهند گذاشت و سرعت رشد و نوآوری را برای هر دو طرف کند خواهد کرد.

شرکت‌های سازنده تراشه چینی امّا بیشتر نگران از دست دادن کارکنان آمریکایی خود در اثر محدودیت‌ها هستند.

به گفته‌ی مدیر نیروی انسانی یک شرکت‌ تراشه ساز وابسته به دولت چین: «این ضربه‌ای بزرگتر از نفروختن تجهیزات به ماست. بسیاری از کارمندان ما از جمله برخی در سطوح بالا پاسپورت آمریکا دارند. ما می‌خواهیم که این افراد به همکاری با ما ادامه دهند ولی اکثرشان حاضر نیستند پاسپورت آمریکای خود را از دست بدهند.»

داگلاس فولد –کارشناس نیمه‌هادی‌ها- می‌گوید: «کل هدف دولت آمریکا این است که پیشرفت چین در زمینه‌ی هوش مصنوعی و پردازش پرقدرت را حداقل در زمینه‌های نظامی آهسته کند. در این میان بازار تجاری نیز ضربه می‌خورد که در دید آن‌ها خسارت جانبی است.»

چین در حال حضر 25% بازار مصرف‌کننده‌ی نیمه هادی ‌ها را تشکیل می‌دهد.

یکی از تجّار چینی می‌گوید: « چینی‌ها در این وضعیّت به دنبال جایگزین خواهند بود که در این مورد همه‌ی گزینه‌های جایگزین دهه‌ها از آمریکا عقبتر هستند.»

وین لم از موسسه‌ی ccs معتقد است: «این وضعیت وخیم می‌تواند منجر به دزدی فکری بیشتر شود چرا که بسیاری از اقلام مشمول محدودیت صادرات در چین موجود اند. پکن می‌تواند حقوق فکری و معنوی این تجهیزات را نادیده بگیرد و با مهندسی معکوس تولید داخلی خود را تقویت کند. شاید ما با این کار داریم به پای خودمان شلیک می‌کنیم.»