به گزارش اکوایران: به نقل از وال استریت ژورنال، کمپانی اپل در هفته های اخیر برنامه‌های خود برای انتقال بخشی از تولیدات شرکت به خارج از چین تسریع کرده است؛این کشور به مدت طولانی سلطه زیادی بر زنجیره تامین با ارزش ترین شرکت جهان داشته است.

این شرکت معتقد است که آن‌ها نیاز به برنامه ریزی جدی تری برای مونتاژ محصولات اپل در سایر نقاط آسیا، به ویژه هند و ویتنام دارند و همچنین به دنبال کاهش وابستگی خود به مونتاژ‌کنندگان تایوانی به رهبری گروه فناوری فاکسکان هستند.

اعتراضات در مکانی به نام آیفون سیتی یا همان شهر آیفون آغاز شد، شهری غول‌پیکر در استان ژنگژو چین،  در کارخانه‌ای با ۳۰۰۰۰۰ کارگر که توسط کمپانی فاکسکان اداره می‌شود؛ این کارخانه برای تولید آیفون و سایر محصولات اپل راه اندازی شده که فقط در یک مقطع، این شرکت به تنهایی 85 درصد از سری آیفون پرو را تولید می‌کرد.

کارخانه ژنگژو در اواخر نوامبر با اعتراضات خشونت آمیز متشنج شد.در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، کارگرانی که از دستمزدها و محدودیت‌های کووید ناراحت هستند دیده می‌شود که اقلامی را پرتاب می‌کنند و فریاد می‌زنند: برای حقوق خود بایستید!.

اپل و چین بیش از یک دهه رابطه ای سودمند و دو طرفه داشته‌ و به هم گره خورده اند؛ حالا امکان تغییر یک شبه برای اپل وجود ندارد و این شرکت هر ساله مدل‌های جدید آیفون را در کنار به‌روزرسانی‌های مداوم آی‌پد، لپ‌تاپ و سایر محصولات خود عرضه می‌کند؛ حالا این شرکت باید در حین تعویض موتور در آسمان به پرواز هواپیما هم ادامه دهد.

کیت وایتهد، مدیر اجرایی سابق اپل می‌گوید: پیدا کردن تمام قطعات زیرساختی برای مقیاسی که اپل به آن نیاز دارد، آسان نیست.

این گذار عمدتا دو دلیل دارد که هر یک از دیگری تغذیه کرده تا قدرت اقتصادی تاریخی چین را تهدید کنند. امروزه برخی از جوانان چینی دیگر مشتاق نیستند که با دستمزدهای اندک در مونتاژ وسایل الکترونیکی برای قشر مرفه کار کنند. آنها همچنین به دلیل رویکرد سختگیرانه پکن به مسئله کووید جان به لب شده‌اند.

به گفته تحلیلگران و افراد حاضر در زنجیره تامین اپل، پس از گذشت یک سال از اتفاقاتی که وضعیت چین را به عنوان یک مرکز تولیدی با ثبات تضعیف کرده است، اپل دیگر احساس راحتی نمی‌کند که بخش زیادی از تجارت خود را در یک مکان متمرکز کند.

به گفته تحلیلگران، شرکت اپل در بلند مدت به دنبال تولید 40 تا 45 درصدی محصولات خود در هند است، در حالی که این کشور تا به امروز نقش کمی در تولیدات آیفون داشته است و تامین کنندگان احتمال می‌دهند که در حال حاضر ویتنام بیشتر تولیدات محصولات اپل مانند ایرپاد، ساعت های هوشمند و لپ تاپ‌ها را بر عهده بگیرد.

 

.