به گزارش اکوایران، یک گزارش شایان توجه که به تازگی منتشر شده است به دولت‌های غربی هشدار داده است که چین پس از کسب جایگاه «گاهاً خیره‌کننده» در زمینه تحقیق و توسعه، در موقعیت برتر برای تسلط بر فناوری‌های حیاتی آینده در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها قرار دارد.

بنابر گزارش ای‌بی‌سی، بخش «دیدبان فناوری‌های حیاتی» مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI) دریافته است که چین در حال پیشی گرفتن از آمریکا در 37 فناوری از 44 فناوری است که احتمالاً در دهه‌های آینده پیشران نوآوری، رشد و قدرت نظامی خواهند بود، از جمله هوش مصنوعی، رباتیک، بیوتکنولوژی، تولیدات پیشرفته و فناوری کوانتومی.

این گزارش می‌گوید که ایالات متحده تنها در هفت فناوری - از جمله محاسبات کوانتومی و واکسن‌ها - پیشرو است و در بیشتر دسته‌های دیگر پس از چین در رتبه دوم قرار دارد.

در حالی که یک "رده ثانویه" از کشورها - از جمله هند، بریتانیا، کره جنوبی، آلمان و استرالیا - نیز قابلیت‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ای را توسعه داده‌اند، هنوز از دو قدرت بزرگ عقب هستند.

جیمی گایدا از مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا و یکی از نویسندگان این گزارش گفت: «در حالی که پیشرفت تحقیقاتی چین در حال حاضر به برتری فناوری آن تبدیل نشده است، پکن زیربنایی را ایجاد کرده است تا خود را به عنوان قدرت برتر علم و فناوری در جهان قرار دهد.»

دکتر گایدا به ABC گفت: «ما از برتری چشمگیر چین در برخی از این تکنولوژی‌ها  شگفت زده شدیم. در برخی از این فناوری‌ها، می‌بینیم که چین تقریباً 65 درصد از تحقیقات برتر جهان را در آن حوزه را منتشر می‌کند. این قابل توجه است.»

به گفته آقای گایدا: «تحقیقات فعلی مستقیماً به توانایی دفاعی و یا تولیدی تبدیل نمی‌شود، اما مطمئناً اگر می‌خواهید برای پیشرو بودن در پنج سال آینده در بهترین موقعیت باشید، مطمئناً می‌خواهید در خط مقدم نوآوری و تحقیقات باشید.»

73d588f72cfbbddcb2c9cc40dec52767

بر اساس گزارش، چین همچنین دانشمندان سطح بالا را جذب می‌کند.

این گزارش نشان می‌دهد که چین به‌ویژه در زمینه تحقیقات برای بخش‌های دفاعی، امنیتی و فضایی غلبه دارد و گاهاً بیش از پنج برابر نزدیک‌ترین رقیب خود - که تقریباً همیشه ایالات متحده است - تحقیقات تأثیرگذار تولید می‌کند.

به عنوان مثال، چین تقریباً نیمی از مقالات تحقیقاتی برتر را در زمینه موتورهای هواپیمای پیشرفته و مافوق صوت تولید کرده است و میزبان بسیاری از مؤسسات پیشرو در توسعه این فناوری است.

سال گذشته، چین با آزمایش یک موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای که دور کل کره زمین چرخید، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده را غافلگیر کرد و توانایی‌های پیشرفته‌اش را در این فناوری به نمایش گذاشت.

موسسات چینی همچنین بر تحقیقات در مورد هواپیماهای بدون سرنشین، سیستم‌های خودمختار، سیستم‌های اپتیکی پیشرفته و یادگیری ماشینی تسلط دارند.

دکتر گایدا تاکید کرد که «دیدبان فناوری‌های حیاتی»، تحقیقات طبقه بندی شده انجام شده توسط دولت‌ها یا تحقیقات انجام شده در پشت درهای بسته توسط شرکت‌های خصوصی را رصد نمی‌کند.

دولت بایدن نیز به سمت افزایش هزینه در تولیدات پیشرفته حرکت کرده است و سال گذشته قانون تراشه‌ها را تصویب کرد که بیش از 200 میلیارد دلار را در تلاش برای اطمینان از اینکه ایالات متحده پیشتازی خود را در زمینه تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا بازپس می‌گیرد، هزینه کرد.

اما هشدار می‌دهد که پیشروی آشکار چین در تحقیقات شواهدی را ارائه می‌دهد از این که پکن می‌تواند در آینده در زنجیره‌های تامین جهانی برای فناوری‌های حیاتی مانع ایجاد کند که به این کشور اهرمی قدرتمند و یک مزیت فنی آشکار می‌دهد.

این گزارش همچنین می‌گوید که دولت چین با موفقیت دانشمندان برتر متخصص در فناوری‌های حیاتی را جذب کرده است و استرالیا و متحدانش باید به سرعت تحقیق و توسعه را افزایش دهند تا بتوانند به آن‌ها برسند.

دکتر گایدا به ABC گفت: «اکنون زمان حرکت فرا رسیده است، و ما از بیان این واقعیت که چنین کاری هزینه‌بر خواهد بود، ابایی نداریم. این امر مستلزم یک گام بسیار مهم در قابلیت‌های تحقیق و توسعه ما است.»