به گزارش اکوایران شرکت تسلا در گزارش جدیدی اعلام کرد که برای گذر از سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی‌های تجدیدپذیر به میزانی که این انرژی‌های سبز توان تامین اقتصاد جهانی را داشته باشند، نیاز به سرمایه‌گذاری 10 تریلیون دلاری بر روی تولید پنل‌های خورشیدی و سرمایه‌گذاری بر روی احداث واحدهای جدید پالایش فلزات دارد.

ماسک در جریان رویداد سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر که در آستین، تگزاس برگزار شد گفت: زمین به سمت انرژی‌های پاک حرکت می‌کند و این هدف در طول زندگی شما محقق می‌شود.

شرکت تسلا به دنبال شبکه ارتقا یافته‌ای از انرژی‌های تجدیدپذیر بر پایه انرژی بادی و خورشیدی و همچنین ایجاد مزارع باتری برای ذخیره‌سازی این انرژی است به نحوی که حتی صنایع انرژی‌بر همانند فولاد و سیمان نیز بتواند انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند.

شرکت تسلا در آخرین گزارش خود برآورد کرد که میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تامین انرژی مصرفی در دنیا بر پایه سوخت‌های فسیلی به مراتب بیش از  سرمایه مورد نیاز در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر است. این شرکت برآورد می‌کند که تامین انرژی مورد نیاز دنیا بر پایه سوخت‌های فسیلی به حدود 14 تریلیون دلار می‌رسد.

سیستم انرژی جهانی مورد نظر ماسک به حدود 30 هزار گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و240 هزار گیگاوات ساعت باتری به‌منظور ذخیره‌سازی نیاز دارد. این ارقام با ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر فعلی مقایسه می‌شود؛ ظرفیت انرژی تجدیدپذیر برابر  3 هزار و 214 گیگاوات ساعت در سال 2021 است و برآورد می‌شود که میزان توان ذخیره‌سازی انرژی تجدیدپذیر دنیا تا پایان 2023 به هزار و 432 گیگاوات ساعت برسد.

397205315-1024x534

البته صرف هزینه 10 تریلیون دلاری بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا رقمی قابل ملاحظه است؛ اما ایلان ماسک  معتقد است که این رقم تنها بخشی از کسری 100 تریلیون دلاری اقتصاد جهانی است و تحقق این هزینه ظرف 2 دهه پیش‌رو  امکان‌پذیر است.

وی به سرمایه‌گذاران گفت: سرمایه 10 تریلیون دلاری ظرف بازه زمانی 20 ساله، یعنی استفاده از 0.5 درصد اقتصاد جهانی، این رقم چندان قابل توجه نبوده و کاملا قابل تحقق است.

تحقق سناریوی ماسک در زمینه جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر با سوخت‌های فسیلی، زمینه‌ساز رونق بازار فلزات می‌شود. شرکت تسلا پیش‌بینی می‌کند که برای تولید نیکل، لیتیوم، مس و سایر مواد مورد استفاده در باتری‌ها و تجهیزات انرژی پاک، در مجموع به صرف 502 میلیارد دلار هزینه در حوزه معدن و 662 میلیارد دلار هزینه در بخش پالایش فلزات نیاز است.

برای تامین مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید انرژی‌های تجدیپذیر لازم است که سالانه 3.3 گیگاتن برابر 3.3 میلیارد تن زمین در دنیا مورد حفاری قرار گیرد.  نتایج تحقیقات تسلا نشان می‌دهد اگر آلومینیوم جایگزین مس شود، می‌توان میزان حفاری را کاهش  داد، چرا که عیار آلومینیوم در  ذخایر معدنی این فلز به مراتب بیشتر است. در عین حال میزان حفاری مورد نیاز برای تامین فلزات مصرفی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر رقم قابل توجهی است، برآورد می‌شود که میزان آن به 15.5 گیگاتن برسد.

در عین حال این شرکت معتقد است، رشد تقاضا، کاوشگران را بر آن می‌ دارد که نسبت به افزایش فعالیت اکتشافی در خصوص فلزات اقدام کنند و باید منتظر کشف ذخایر جدید با رشد تقاضا بود.

در کنار رشد فعالیت اکتشافی، بازیافت فلزات نیز می‌تواند بخشی از نیازها را تامین کند. اگرچه در شرایط کنونی نیز بازیافت فلزات اجرا می‌شود، اما از سال 2040 باید منتظر رویه‌ای جدید در حوزه فلزات باشیم. از این زمان بازار با عرضه باتری‌های  تاریخ مصرف‌گذشته، پنل‌های خورشیدی و توربین‌های قدیمی مواجه شده و می‌توان با بازیافت این محصولات، بخشی از نیاز جهانی به فلزات را تامین کرد.

به این ترتیب شرکت تسلا معتقد است، پایه‌ریزی دنیا بر مبنای انرژی‌های تجدیدپذیر امکان‌پذیر بوده و تامین  فلزات مصرفی در این حوزه به سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به تامین انرژی دنیا بر اساس سوخت‌های فسیلی نیاز دارد.

397205223-1024x845