به گزارش اکوایران، آنطور که وزارت ارتباطات اعلام کرده، «عیسی زارع‌پور» در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت، از تدوین برنامه ساخت یک میلیون گوشی زیر صد دلار در کشور، با همکاری وزارت صمت خبر داده و گفته «امسال چند بازیگر جدید به حوزه تولید گوشی‌های همراه داخل وارد می‌شوند و تولید گوشی همراه داخلی، امسال جلوه دیگری پیدا خواهد کرد.»

بر اساس آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان حوزه ICT  که توسط هیأت وزیران به تصویب رسیده، وزارت صمت مکلف است تا بر روی تجهیزات دارای سیستم عامل، از سیستم عامل مورد تأیید وزارت ارتباطات استفاده کند. 

چندی پیش رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در تشریح برنامه‌های صنعت فاوا در سال 1402 اعلام کرد که در راستای تولید یک میلیون گوشی هوشمند داخلی، حداقل 500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده است. 

شورای عالی فضای مجازی طی مصوبه بهمن‌ماه 1398، بر دستیابی به 20 درصد از سهم بازار گوشی هوشمند با استفاده از محصولات بومی تأکید کرده است.

براساس «آیین‌نامه اجرایی حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی و صنعت ریزالکترونیک»، مصوبه شهریور 1401، صد درصد از حقوق ورودی واردات گوشی‌های همراه ساخته‌شده خارجی بالای ۶۰۰ دلار، باید صرف حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی و صنعت ریزالکترونیک (میکروالکترونیک) شود.

در قانون بودجه سال 1402، عوارض واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، 15 درصد تصویب شده است.