به گزارش اکوایران، هوش مصنوعی به کشف سه دارویی کمک می‌کند که می‌توانند با اثرات پیری مبارزه کنند.

طبق آنچه در گزارش اسکای‌نیور آمده، یک پروژه‌ی تحقیقاتی در دانشگاه ادینبورگ از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای یافتن سه ماده شیمیایی استفاده کرد که می‌توانند سلول‌های معیوب را مورد هدف قرار دهند و همچنین می‌تواند صدها برابر ارزان‌تر از روش‌های غربالگری استاندارد باشد.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که این داروها می‌توانند سلول‌های معیوب - معروف به سلول های پیر - مرتبط با بیماری‌ها و کاهش بینایی و تحرک را حذف کنند. مطالعات قبلی این سلول‌ها را مورد بررسی قرار داده اند، اما این اولین بار است که از کشف مواد شیمیایی‌ای که می توانند به طور ایمن آنها را حذف کنند صحبت می‌شود.

به گفته تیم پروژه تحقیقاتی مذکور، داروهای سنولیتیک اغلب برای سلول‌های طبیعی و سالم بدن بسیار سمی و مضر هستند.

محققان با استفاده از داده‌های بیش از 2500 ساختار شیمیایی کشف‌شده در مطالعات قبلی، یک دستگاه هوش مصنوعی را برای تشخیص ویژگی‌های کلیدی مواد شیمیایی تعیلم داده‌اند. 

سپس از این دستگاه برای غربالگری بیش از 4000 ماده شیمیایی استفاده و 21 داروی بالقوه را آزمایش کردند.

این مواد شیمیایی - به نام جینکژتین، پریپلوسین و اولاندرین - می‌توانند سلول های معیوب را هنگام آزمایش بر روی سلول های انسانی از بین ببرند.

هر سه ماده شیمیایی محصولات طبیعی هستند که در داروهای گیاهی سنتی یافت می‌شوند.

دکتر «دیگو اُیارزون»، یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: "این مطالعه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند در شناسایی داروهای جدید به ویژه در مراحل اولیه کشف دارو و برای بیماری‌هایی با زیست‌شناسی پیچیده یا اهداف مولکولی کمتر شناخته‌شده، فوق‌العاده موثر باشد."