به گزارش اکوایران، ایلان ماسک - مدیرعامل تسلا موتور - روز سه‌شنبه پس از دیدار با «نارندرا مودی» - نخست‌وزیر هند - که در نیویورک انجام شد، گفت که این شرکت به دنبال سرمایه‌گذاری در هند «در اسرع وقت» است.

این مرد ثروتمند دنیای تکنولوژی گفت «مودی واقعاً به هند اهمیت می‌دهد، زیرا او ما را به سرمایه‌گذاری قابل توجه در هند تشویق می‌کند؛ کاری که ما قصد انجام آن را داریم.» ماسک به خبرنگاران گفت: «ما فقط در حال تلاش برای تعیین زمان مناسب هستیم.»

طبق آنچه در گزارش سی‌ان‌ان آمده، ایلان ماسک بدون مشخص کردن جدول زمانی خاصی گفت: «من مطمئن هستم که تسلا در هند خواهد بود و این کار را در اسرع وقت انجام خواهد داد.» ماسک گفته به طور آزمایشی قصد دارد سال آینده از هند بازدید کند.

تلاش برای ورود ماسک به بازار هند مدت‌هاست که در حال انجام است. در سال 2017، مدیرعامل تسلا گفت که قصد دارد تا تابستان همان سال خودروهای خود را در هند بفروشد؛ اما این طرح به دلیل تلاش‌های تسلا در راستای مذاکره برای کاهش عوارض واردات با دولت محلی به تعویق افتاد. ماسک در سال 2021 در توییتی اعلام کرد که تسلا می‌خواهد وارد هند شود، «اما عوارض واردات نسبت به کشورهای بزرگ دارای بالاترین میزان در جهان است.»

به گزارش رویترز، تسلا به دنبال کاهش تعرفه‌ها بوده است، اما دولت هند از این شرکت می‌خواهد قبل از در نظر گرفتن هرگونه معافیت‌های مالیاتی، خودروهای خود را به صورت محلی تولید کند.

روز سه‌شنبه، ماسک گفت که یک «جلسه فوق‌العاده» با نارندرا مودی داشته و احساس می‌کند «به‌طور باورنکردنی درباره آینده هند هیجان‌زده است». او همچنین گفته است: «مودی واقعاً می‌خواهد کار درست را برای هند انجام دهد. او می خواهد باز باشد، می‌خواهد از شرکت‌ها حمایت کند و بدیهی است که مطمئن شوید این به نفع هند است.»

تسلا در حال حاضر یک کارخانه در آسیا دارد که در شانگهای واقع شده است. کارخانه شانگهای بزرگترین کارخانه تولید خودرو تسلا در خارج از ایالات متحده است و بیش از نیمی از تحویل‌های جهانی تسلا در سال 2022 را به خود اختصاص داده است.

رویترز در آن زمان گزارش داد که ماسک در یک رویداد گفته شرکت تسلا احتمالاً تا پایان سال مکانی را برای کارخانه جدید تسلا انتخاب خواهد کرد و هند گزینه جالبی است.

چین و هند هر دو تلاش کرده‌اند سرمایه‌گذاری جهانی خودروهای برقی را جذب کرده و صنعت خودروهای برقی را تقویت کنند.

روز چهارشنبه، چین اعلام کرد که در جدیدترین تلاش خود برای افزایش فروش و تولید در بزرگترین خودروسازی‌های جهان، معافیت‌های مالیاتی را برای مصرف‌کنندگانی که خودروهای انرژی‌زای جدید خریداری می‌کنند - که شامل خودروهای الکتریکی باتری‌دار، هیبریدی پلاگین و خودروهای سلول سوختی می‌شود - تا سال 2027 تمدید می‌کند.

ژو هونگ‌چای، معاون وزیر دارایی چین، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت که معافیت مالیاتی از سال 2024 تا 2027 به 520 میلیارد یوان (72.3 میلیارد دلار) خواهد رسید.

این اقدام به دنبال نشست شورای ایالتی در اوایل ماه جاری انجام شد که طی آن مقامات ارشد گفتند که سیاست‌هایی را برای ارتقای توسعه NEV و بهینه‌سازی معافیت‌های مالیاتی پیگیری خواهند کرد.

از 30 می تا 1 ژوئن، ماسک اولین سفر خود را به چین پس از همه‌گیری کرونا انجام داد و با تعدادی از مقامات دولتی ملاقات کرد تا درباره توسعه خودروهای الکتریکی و عملیات تسلا در این کشور گفت‌وگو کند.

او همچنین از کارخانه بزرگ شانگهای بازدید و از کارگران آن تشکر کرد و گفت که آنها «باکیفیت‌ترین» خودروهای تسلا را در سراسر جهان با «کارآمدترین تولید» می‌سازند.

طبق بیانیه دولت چین، ماسک قبل از ترک آن کشور با چن جینینگ - رئیس حزب کمونیست شانگهای - نیز ملاقات کرد. او ماسک را تشویق کرد تا سرمایه‌گذاری و عملیات را تقویت کند و «محصولات جدید، فناوری‌های جدید و خدمات جدید بیشتری را به شهر بیاورد».