نیلی معتقد است حکمرانی بهتر و حل چالش‌های ملی نیار به پیش‌بینی بهتر از وضعیت جامعه دارد و از ابزاری به نام گفتمان نام می‌برد که بر پایه داده‌های در دسترس فضای مجازی است. به اعتقاد نیلی از طریق گفتمان مردم در فضای مجازی این امکان فراهم است که مدل‌های بهتری در کنار دیگر داده‌ها، برای پیش‌بینی دقیق‌تر و نزدیک‌تر آینده ایجاد کرد.

اسدپور نیز با اشاره به اهمیت این داده‌ها اظهار کرد: در گفتمان مردم می‌توان اتفاقاتی که در آینده امکان دارد رخ دهد را پیش‌بینی کرد و این فرصت طلایی است تا حاکمیت در راستای رفاه جامعه ابتدا بداند مشکل جامعه چیست و اساسا مردم شرایط کشور را چگونه ارزیابی می‎‌کنند. علاوه بر این، کسب و کارها نیز می‌توانند از این فضا در راستای ارتقا خود پیش‌ بروند و نیاز مصرف‌کننده و شرایط روانی بازار را بسنجند.

او با اشاره به مزیتی که اطلاعات فضای مجازی می‌تواند برای حاکمیت نیز داشته باشد، تصریح کرد: رگولاتور و حاکمیت می‌تواند برای نظارت از این داده‌ها استفاده کند و افشاهای اطلاعاتی یا دستکاری‌هایی که در بازار رخ می‌دهد را قبل از اینکه بر بازار تاثیر بگذارد، تشخیص دهد و اثر آن را خنثی کند.

اسدپور محدودیت دسترسی جامعه به برخی امکانات فضای مجازی را به عنوان اختلالی در مشاهده پذیری جامعه عنوان و اظهار کرد: با فیلترینگ به مثابه یک مسکنی عمل می‌کنیم که به‌جای اینکه بدانیم مشکل کجاست، تنها اثر درد را از بین می‌بریم. فهمیدن اینکه مشکل کجاست نیاز به شفافیت و آزادی عمل کاربران در فضای مجازی دارد که درکشور این امر محدود شده و قدرت پیش‌بینی را کاهش داده است. بنابراین بهتر است با پلتفرم‌ها تعامل شود تا بتوان چالش‌ها را حل کرد.