به گزارش اکوایران، روز شنبه توییتر شروع به محدود کردن تعداد توییت‌هایی کرد که کاربرانش می‌توانند بخوانند.

ایلان ماسک توییت کرد که کاربران تاییدنشده می‌توانند 1000 توییت و کاربران تایید شده 10000 توییت در روز بخوانند.

طبق آنچه در گزارش بی‌بی‌سی آمده، ایلان ماسک در حال انجام کاری است که برای یک شرکت رسانه اجتماعی غیرقابل درک به نظر می‌رسد - او فعالیت کاربران را محدود کرد. این اقدام مدیران تبلیغات را گیج کرده است. با این حال این بخشی از یک بازی بسیار طولانی‌تر است که ایلان ماسک در حال انجام آن است - نبرد با شرکت‌های هوش مصنوعی.

بیایید ابتدا با نحوه درآمدزایی توییتر شروع کنیم. اکثریت قریب به اتفاق درآمد آن از تبلیغات حاصل می‌شود، درست مانند متا و گوگل. وقتی کاربران وارد پلتفرم می‌شوند، تبلیغات به آنها ارائه می‌شود. هرچه زمان بیشتری را در توییتر صرف کنند، تبلیغات بیشتری می‌بینند. معادله بسیار ساده است. کار همین است.

با این حال، ایلان ماسک به طور سنتی از تبلیغات اجتناب کرده است. معروف است که تسلا تبلیغات انجام نمی‌دهد. در سال 2019 او در توییتی نوشت: «از تبلیغات متنفرم». بنابراین، ایلان ماسک به شدت به دنبال تولید جریان‌های درآمدی متفاوت است.

این فقط یک تصمیم تجاری نیست. او معتقد است که وقتی صحبت از اعتدال به میان می‌آید، تبلیغ‌کنندگان قدرت زیادی بر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی دارند. تبلیغ‌کنندگان می‌توانند پول خود را از توییتر جمع‌آوری کنند.

تبلیغ‌کنندگان نمی‌خواهند تبلیغاتشان در کنار محتوای نژادپرستانه یا افراطی قرار گیرد. بنابراین، جریان اصلی درآمد توییتر نیز بر میزان مجاز «آزادی بیان» در این پلتفرم تأثیر دارد.

با این حال آقای ماسک برنامه دیگری برای تبدیل توییتر به یک شرکت سودآور دارد. او می‌خواهد توییتر از حجم عظیمی از داده‌هایی که در اختیار دارد، درآمد کسب کند.

پلتفرم هایی مانند توییتر و ردیت گنجینه‌ای از صدها میلیارد مکالمه واقعی انسانی را در خود جای داده اند - منبعی باورنکردنی برای شرکت های هوش مصنوعی.

مدل‌های زبان بزرگ (LLM) می‌توانند از این تعاملات بیاموزند و نحوه پاسخگویی به سؤالات را به روش‌هایی شبیه به انسان‌ها بیاموزند.

اما پلتفرم هایی مانند توییتر و ردیت می‌خواهند برای استفاده از داده‌های خود از این طریق پول دریافت کنند.

در ماه آوریل، استیو هافمن، مدیر اجرایی Reddit به نیویورک تایمز گفت که از کاری که شرکت‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهند ناراضی است.

او گفت: «مجموعه داده‌های Reddit واقعاً ارزشمند است. اما ما نمی‌خواهیم که همه این داده‌ها را را به صورت رایگان به برخی از بزرگترین شرکت های جهان بدهیم.

تقریباً در همان زمان، ایلان ماسک گفت که مایکروسافت «پایگاه داده توییتر را مصرف می‌کند و از آن پول خارج می‌کند (تبلیغات را حذف می کند) و سپس داده‌های ما را به دیگران می‌فروشد.

روز شنبه مشخص شد که آقای ماسک چقدر ناامید شده است.

او گفت: «این یعنی غارت اطلاعات. تقریباً همه شرکت‌هایی که هوش مصنوعی تولید می‌کنند، از شرکت‌های نوپا گرفته تا برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های روی زمین، حجم عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.»

و بنابراین، با محدود کردن استفاده از توییتر، ایلان ماسک امیدوار است از انتقال داده های خود به LLM جلوگیری کند. او می‌خواهد با شرکت‌های هوش مصنوعی مذاکره کند و برای محتوایی که می‌گیرند، پول دریافت کند.

شبیه‌سازی توییتر متا؟

اما ممکن است عوامل دیگری نیز در این بازی دخیل باشند و این به یکی دیگر از تلاش‌های او برای کاهش اتکای توییتر به درآمد تبلیغاتی بازمی‌گردد. آقای ماسک ناامید است که مردم برای توییتر هزینه کنند. او ماه‌هاست که سعی می‌کند مردم را به سمت تیک آبی توییتر سوق دهد. 

اما توییتر آبی آن چیزی نبود که ایلان ماسک انتظار داشت. مردم زیادی بابت آن پول پرداخت نمی‌کنند.

شاید او به دنبال راه دیگری برای ترغیب کاربران به پول خرج کردن است. در آینده، اگر بخواهید به توییت‌های نامحدود دسترسی داشته باشید، شاید مجبور باشید ماهانه هزینه‌ای بپردازید؟

در فکر آقای ماسک چه می‌گذرد؟ واضح است؛ محدود کردن توییت‌ها برای تبلیغ‌کنندگان خوب نیست.

مایک پرولکس، مدیر تحقیقات Forrester، به رویترز گفت که محدودیت‌ها برای کاربران و تبلیغ‌کنندگان که قبلاً توسط «آشوب» در توییتر متزلزل شده‌اند، «بسیار بد» هستند.

این شاید گیج کننده‌ترین بخش از محدودیت‌های ایلان ماسک باشد. او اخیرا لیندا یاکارینو را به عنوان مدیر اجرایی توییتر استخدام کرده است. او مدیر سابق تبلیغات است.

بر اساس گزارش‌ها، او ایده‌های بزرگی برای اینکه توییتر چگونه می‌تواند درآمد بیشتری کسب کند، دارد - از جمله تبلیغات ویدیویی تمام صفحه و تلاش برای متقاعد کردن افراد مشهور بیشتر به استفاده از این برنامه.

کار او با داشتن توییت‌های محدود بسیار سخت‌تر می شود. توجه کمتر به پست‌ها به این معنی است که تبلیغ‌کنندگان علاقه کمتری به خرج کردن پول خواهند داشت. باید صبر کرد تا روشن شود ایلان ماسک دقیقا چه در سر دارد؟