به گزارش اکوایران، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی میگوید هوش مصنوعی مشاغل ماهر را در بالاترین خطر قرار می‌دهد.

طبق آنچه در گزارش گاردین آمده، به گفته یک سازمان بین المللی با نفوذ، اقتصادهای بزرگ در آستانه یک «انقلاب هوش مصنوعی» هستند که می‌تواند باعث از دست دادن شغل در مشاغل ماهر مانند حقوق، پزشکی و امور مالی شود.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) اعلام کرد مشاغلی که بیشترین خطر ناشی از اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی را دارند، مشاغل بسیار ماهر هستند و حدود 27 درصد از اشتغال را در 38 کشور عضو آن شامل آمریکا، استرالیا، بریتانیا، ژاپن، آلمان و ... تشکیل می‌دهند. 

این سازمان گفت: «واضح است که پتانسیل برای جایگزینی [شغل های مبتنی بر هوش مصنوعی] قابل توجه است و نگرانی از کاهش دستمزدها و از دست دادن شغل را افزایش می‌دهد». با این حال، اضافه کرد که در حال حاضر هوش مصنوعی به جای جایگزین کردن آنها، شغل را تغییر می دهد.»

OECD می‌گوید: «مشاغل در امور مالی، پزشکی و فعالیت‌های حقوقی که اغلب به سال‌ها آموزش نیاز دارند و وظایف اصلی آن‌ها به تجربه انباشته برای تصمیم‌گیری متکی است، ممکن است ناگهان خود را در معرض خطر اتوماسیون هوش مصنوعی قرار دهند.»

این سازمان اضافه کرد که مشاغل بسیار ماهر مانند کارکنان در زمینه‌های حقوقی، فرهنگی، علمی، مهندسی و تجاری بیشتر در معرض اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی باشند.

پیشرفت‌های هوش مصنوعی منجر به مسائلی شد که خروجی ابزارهای هوش مصنوعی - مانند ChatGPT - از انسان‌ها قابل تشخیص نبود. OECD گفت در نتیجه، اقتصادهای بزرگ ممکن است در نقطه اوج این تاثیرپذیری قرار گیرند.

این سازمان در چشم‌انداز اشتغال 2023 خود گفت: «این تحولات سریع، همراه با کاهش هزینه‌های تولید و پذیرش این فناوری های جدید، نشان می‌دهد که اقتصادهای OECD ممکن است در آستانه یک انقلاب هوش مصنوعی باشند که می تواند محیط کار را به طور اساسی تغییر دهد.»

این نهاد مستقر در پاریس گفت: برای اطمینان از استفاده مسئولانه و قابل اعتماد هوش مصنوعی در محل کار، اقدام فوری لازم است.

بر اساس این گزارش، بریتانیا، لوکزامبورگ و سوئد در مشاغلی که بیشترین ریسک را دارند، کمترین سهم اشتغال را دارند و ایالات متحده نیز در پایین‌ترین سطح این مقیاس قرار دارد، در حالی که مجارستان، اسلواکی، لهستان و جمهوری چک با آلمان بالاترین سهم را دارند. و ایتالیا نیز در رده های بالاتر جدول قرار دارند.

OECD گفت داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصادها به جای اینکه در میانه انقلاب باشند، در آستانه انقلاب هستند و سهم شرکت‌هایی که هوش مصنوعی را پذیرفته‌اند تک رقمی باقی مانده است، تا حدی به دلیل مسائل مربوط به هزینه و مهارت‌های نیروی کار.

این سازمان اضافه کرد که در حالی که هوش مصنوعی پتانسیل حذف وظایف خسته‌کننده یا خطرناک و ایجاد کارهای جالب را دارد، شرکت ها در مورد این واقعیت که انگیزه اصلی سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی بهبود عملکرد کارکنان و کاهش هزینه‌های آنان است، شفاف هستند.

در نتیجه، مشاغل با درآمد خوب که به تحصیلات عالی نیاز دارند بیشترین آسیب را خواهند دید.

همچنین شواهدی از تعصب جنسیتی و نژادی در فرآیندهای استخدام مبتنی بر هوش مصنوعی در سال‌های اخیر ظاهر شده است و موضوع تعصب مبتنی بر هوش مصنوعی به یکی از نگرانی‌های ایمنی کلیدی در مورد این فناوری تبدیل شده است.