به گزارش اکوایران، رئیس جدید کارگروه هوش مصنوعی دولت به بی‌بی‌سی گفت: حفاظت از مشاغل بریتانیا با پیشرفته‌تر شدن سیستم‌های هوش مصنوعی یک چالش خواهد بود.

ایان هوگارت گفت: «اینکه مشاغل بیشتری در آینده بواسطه بکارگیری هوش مصنوعی خودکار می‌شوند، واقعیتی غیر قابل اجتناب است.» او افزود که کل جهان باید در نحوه کار انسانی تجدید نظر کند.

قبلاً گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادن مشاغل متعدد در نتیجه انتخاب شرکت‌ها برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به جای انسان گزارش شده است، به‌تازگی BT اعلام کرده است که در نتیجه این فناوری تا پایان دهه حدود 10000 کارمند را اخراج خواهد کرد.

اما برخی دیگر بر این باورند که این پیشرفت‌ها باعث ایجاد بسیاری از مشاغل جدید انسانی می‌شود که در حال حاضر وجود ندارند، درست مانند ظهور اینترنت.

گزارشی که اوایل امسال توسط گلدمن ساکس منتشر شد، اشاره کرد که 60 درصد مشاغل فعلی در سال 1940 وجود نداشتند.

آقای هوگارت، یک کارآفرین فناوری و سرمایه‌گذار هوش مصنوعی، گفت که هدف از تشکیل کارگروه جدید کمک به دولت برای «درک بهتر خطرات مرتبط با سیستم‌های هوش مصنوعی» و پاسخگویی شرکت‌ها است.

او همچنین گفت که هشدارهای کارشناسان در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای تبدیل شدن به یک تهدید وجودی را نباید نادیده گرفت، حتی اگر این امر باعث ایجاد اختلاف در افکار خود جامعه شود.

اما او همچنین به مزایای هوش مصنوعی نیز اعتراف کرد.

ابزارهای هوش مصنوعی به ویژه در مراقبت‌های بهداشتی، آنتی‌بیوتیک‌های جدید را شناسایی می‌کنند، به افراد مبتلا به آسیب مغزی کمک می‌کنند تا توانایی حرکت خود را دوباره به دست آورند و برای تشخیص علائم اولیه بیماری‌ها آموزش ببینند.

آقای هوگارت گفت که زمانی ابزاری ساخته است که می‌تواند علائم سرطان سینه را در اسکن تشخیص دهد.

به گروهی که او رهبری خواهد کرد، 100 میلیون پوند اولیه برای نظارت بر تحقیقات ایمنی هوش مصنوعی داده شده است.

او نمی‌گوید چگونه می‌خواهد این پول را خرج کند، اما فکر می‌کند در صورتی که «فرد متوسط در بریتانیا شروع به بهره‌مندی از هوش مصنوعی کند، می‌داند که آیا در این شغل موفق بوده است یا خیر».

خیز بریتانیا برای تبدیل شدن به قطب هوش مصنوعی

ریشی سوناک، نخست وزیر، هوش مصنوعی را اولویت اصلی خود قرار داده است و می‌خواهد بریتانیا به یک مرکز جهانی برای این بخش تبدیل شود. کسی که او را می‌شناسد به صراحت به من گفت: «او در این مورد وسواس دارد.»

OpenAI، شرکت پشتیبان چت‌بات ویروسی ChatGPT، اعلام کرده است که اولین دفتر بین المللی آن در لندن مستقر خواهد شد و شرکت داده Palantir نیز اعلام کرده است که دفتر مرکزی خود را در این شهر افتتاح خواهد کرد.

اما بریتانیا در موقعیت‌یابی خود به‌عنوان بازیگر کلیدی در این حوزه پرسود و سریع فناوری، با چالش‌های متعددی مواجه است.

او گفت که آنها پنج ماه برای دریافت کمک هزینه برای خرید یک واحد پردازش گرافیکی منتظر ماندند - در زمانی که در ایالات متحده گزارش شد که ایلان ماسک 10000 دستگاه خریداری کرده است.

«این تفاوت بین ما و آن‌هاست، زیرا چهار تا هفت روز طول می‌کشد تا یک مدل را آموزش دهیم و اگر او بتواند در عرض چند دقیقه این کار را انجام دهد، می‌دانید، ما هرگز به عقب نخواهیم رسید.»

در یک گفتگوی ایمیلی، خانم مک‌کلناگان به من گفت که فکر می‌کند بهترین نتیجه برای شرکتش، Gensys Engine، خرید آن توسط یک غول فناوری ایالات متحده خواهد بود - چیزی که من زیاد از شرکت‌های نوپا در بریتانیا می‌شنوم.

تجدید نظر در این جاه‌طلبی‌ها برای حفظ شرکت‌های موفق در بریتانیا و کمک به آن‌ها برای رشد است.

هوگارت گفت: «من فکر می‌کنم ما وارد مرحله‌ای خواهیم شد که در آن دولت‌ها نقش خود را در هدایت زیرساخت‌های حیاتی هوش مصنوعی به شیوه‌ای جدید ببینند.

«این یک گام اساسی برای نسل بعدی نوآوری خواهد بود.»

با وجود آزمایش‌های پیش رو، او خوش‌بین است که بریتانیا همچنان می‌تواند در مرکز انقلاب هوش مصنوعی قرار بگیرد.

او می‌گوید: «فکر نمی‌کنم خیلی دیر کرده باشیم.»