به گزارش اکوایران، اروپا در زمینهٔ هوش مصنوعی در حال ایجاد چالش برای ایالات متحده و چین است؛ از جمله فرانسه که تلاش زیادی را برای تبدیل شدن به قطب هوش مصنوعی اروپا پیش گرفته است. 

فرانسه تلاش زیادی می‌کند تا خود را به عنوان قطب اروپا برای هوش مصنوعی معرفی کند و قصد دارد وزن و امکانات خود را در حمایت از این فناوری نوظهور به کار گیرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته به «کارن تسو» از سی‌ان‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم ما در قاره اروپا شماره یک [در هوش مصنوعی] هستیم و باید شتاب کنیم.»

فرانسه در این مورد با چالش‌های منطقه‌ای از سوی بریتانیا و آلمان روبرو خواهد شد، زیرا آنها نیز در این زمینه جاه‌طلبی‌هایی دارند تا به قطب هوش مصنوعی اروپا تبدیل شوند.

کشورها به دنبال این هستند که خود را به عنوان قطب‌های هوش مصنوعی معرفی کنند، زیرا این فناوری انقلابی برای دولت‌های سراسر جهان اهمیت استراتژیک دارد. هوش مصنوعی به عنوان یک امر تأثیرگذار بر صنایع از امور مالی گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی تلقی می‌شود، اما در میانهٔ نبرد گسترده‌تری بین چین و ایالات متحده نیز گرفتار شده است.

تا کنون بحث‌های زیاد و متنوعی در مورد هوش مصنوعی - تا حدودی به دلیل ماهیت ویروسی چت ربات ChatGPT شرکت ایالات متحده OpenAI - شکل گرفته است.

 در کنفرانس سالانه فناوری فرانسه Viva Tech، از استارت‌آپ‌ها گرفته تا شرکت‌های فن‌آوری تأسیس‌شده، همچنین شرکت‌هایی از صنایع مختلف مانند لوازم آرایشی و بانکی، هوش مصنوعی بیش از هر چیز بر زبان همه جاری بود. 

مکرون، برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه و ژان نوئل بارو، وزیر دیجیتال، در این مراسم شرکت کردند و حمایت دولت را از رشد و پیشرفت فناوری فرانسه اعلام کردند. 

مکرون به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «ما دیوانه‌وار بر روی آموزش و تحقیق سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.»

در حالی که ایالات متحده از نظر بسیاری از معیارها به عنوان پیشرو در هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود، فرانسه امیدوار است که بتواند از آمریکا جلو بزند.

مکرون گفت: «باور کنید واضح است که ایالات متحده شماره یک است، دلیل این واضح است؛ زیرا آمریکا بازار داخلی بزرگی دارد. من می‌خواهم به وضوح شکاف فاصله آمریکا و فرانسه را پر کنیم و خیلی بیشتر سرمایه گذاری کنیم، خیلی بیشتر توسعه پیدا کنیم و خیلی بیشتر شتاب کنیم.»

جاه‌طلبی‌های پاریس حتی در داخل اتحادیه اروپا با رقابت سختی مواجه است.

آنتون داهبورا، مدیر مؤسسه جانز هاپکینز، از طریق ایمیل به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «فرانسه قطعاً شانس این را دارد که در اروپا پیشتاز باشد، اما با رقابت سختی از سوی آلمان و بریتانیا مواجه است.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در هفته گذشته پیشنهاد خود را برای تبدیل شدن بریتانیا به یک مرکز جهانی هوش مصنوعی مطرح کرد. داهبورا گفت که فرانسه برای موفقیت، باید از هوش مصنوعی برای ایجاد زمینه‌های اقتصادی که در حال حاضر در آن قوی است استفاده کند؛ مانند تولید و داروسازی.

تمرکز بر روی ایجاد غول‌های هوش مصنوعی

هژمونی شرکت‌های آمریکایی و نام‌هایی مانند مایکروسافت – که در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد – و تراشه‌ساز انویدیا در ذهن‌ها اثر خاص خود را دارند. 

به گفته مکرون، فرانسه مانند ایالات متحده، غول هوش مصنوعی ندارد، اما می خواهد دو یا سه «بازیگر بزرگ جهانی» در این فناوری ایجاد کند.

 مکرون با تاکید بر پتانسیل و هیاهوی پیرامون پیشرفت‌های هوش مصنوعی،  بر حمایت مالی گسترده از فناوران این زمینه تاکید کرد.

تمرکز بر روی تنظیم مقررات جهانی هوش مصنوعی

بخشی از تلاش فرانسه در راستای پیشرفت هوش مصنوعی خواه ناخواه به مرکزیت پاریس در تدوین مقررات پیرامون این فناوری منجر خواهد شد.

پارلمان اروپا، مدت‌ها است که تدوین قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا را که اولین مقررات گسترده در نوع خود در مورد هوش مصنوعی است را پیش می‌برد. این هنوز قانون نیست و در مرحله پیش‌نویس است اما در صورت تصویب، رویکردی مبتنی بر ریسک را برای مقررات در سراسر اتحادیه اروپا به ارمغان خواهد آورد.

فرانسه معمولاً به‌عنوان طرفدار مقررات قوی در مورد فناوری دیده می‌شود - اما با بخش‌هایی از قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا مرتبط با هوش مصنوعی مولد، نوعی فناوری که زیربنای ChatGPT OpenAI است، که آن را بیش از حد سخت‌گیرانه می‌بیند، مخالفت کرده است.

فرانسه خواستار یک مقررات جهانی در مورد هوش مصنوعی است که امیدوار است از طریق گروه G7 شامل ایالات متحده و بریتانیا و همچنین سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به آن دست یابد.

مکرون گفت: «من فکر می کنم که ما نیاز به یک سلسله مقررات داریم و همه بازیگران این عرصه، حتی بازیگران ایالات متحده، با آن موافق هستند. من فکر می کنم ما به یک مقررات جهانی نیاز داریم.»

ایالات متحده به عنوان دشمن تلقی می شود

فرانسه آمریکا را هم به عنوان یک رقیب و هم متحد می بیند. شرکت‌های فرانسوی و اروپایی سعی خواهند کرد با غول‌های آمریکایی مانند مایکروسافت و گوگل رقابت کنند، اما مجوز واشنگتن برای هر نوع مقررات جهانی لازم است.

رقابت با ایالات متحده

فرانسه آمریکا را هم به عنوان یک رقیب و هم متحد می‌بیند. شرکت‌های فرانسوی و اروپایی سعی خواهند کرد با غول‌های آمریکایی مانند مایکروسافت و گوگل رقابت کنند، اما مجوز واشنگتن برای هر نوع مقررات جهانی لازم است.

مکرون همچنین گفت: «رقابت همیشه چیز خوبی است. بنابراین ما همکاری بسیار نزدیکی با ایالات متحده داریم، اما می‌خواهیم روی اطلاعات دانشمندان خودمان از هوش مصنوعی و شرکت‌های خودمان مانور دهیم. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، به سی‌ان‌بی‌سی گفت، بنابراین فکر می‌کنم که داشتن رقابت عادلانه بین ایالات متحده و اروپا و همچنین همکاری در برخی دستگاه‌های کلیدی برای ایالات متحده و اروپا خوب است. در مورد مقررات نیز، من فکر می‌کنم این کاملاً حیاتی است تا با مقامات آمریکایی در مورد بهترین راه تنظیم مقررات هوش مصنوعی گفتگوی مفصلی داشته باشیم.»