به گزارش اکوایران، دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز جمعه با بیل گیتس در مورد رشد جهانی هوش مصنوعی گفتگو کرد و گفت که از شرکت‌های آمریکایی از جمله مایکروسافت که تمایل داشته باشند فناوری هوش مصنوعی را به چین بیاورند استقبال می‌کند.

یکی از منابع گفت، شی جین پینگ همچنین در مورد توسعه تجارت مایکروسافت (MSFT.O) در چین با بیل گیس گفتگو کرد.

بیل گیتس که یکی از بنیانگذاران مایکروسافت بود. وی در سال 2020 از هیئت مدیره این شرکت کنار رفت تا بر کارهای بشردوستانه مرتبط با بهداشت جهانی، آموزش و تغییرات آب و هوایی تمرکز کند.

در گزارش‌های مربوط به این دیدار که توسط رسانه‌های دولتی چین منتشر شد و در پست جمعه گیتس که در مورد سفر خود به چین منعکس شده بود، اظهارنظرهایی که درباره هوش مصنوعی در دیدار شی و گیتس ارائه شد، فاش نشد.

هنگامی که رویترز از بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای اظهار نظر در این مورد سوال کرد، بیل گیتس رویترز را به پست مذکور حواله داد.

دفتر اطلاعات شورای دولتی چین که به نمایندگی از دولت چین به پرسش‌های رسانه‌ای رسیدگی می‌کند و همچنین شرکت مایکروسافت، به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

شی قبلاً گفته بود که چین باید از فرصت‌های پیش رو برای استفاده از هوش مصنوعی در جهت پیشبرد توسعه اقتصادی استفاده کند، اما در مورد خطرات آن نیز هشدار داده است. مقامات این کشور احتمالات و ابعاد وضع قانون جدید در مورد این فناوری و همچنین وضع قوانینی برای هوش مصنوعی مولد را بررسی می‌کنند.

دیدار شی جین پینگ با بیل گیتس در حالی صورت می‌گیرد که روابط ایالات متحده و چین در بدترین نقطه خود در دهه‌های اخیر قرار دارد.

ایالات متحده مجموعه‌ای از کنترل‌های صادراتی را با هدف محدود کردن توسعه هوش مصنوعی چین اعمال کرده است.

مایکروسافت یکی از حامیان OpenAI است که ربات چت ChatGPT آن سال گذشته سر و صدای جهانی پیرامون هوش مصنوعی را برانگیخت و دامنه این سر و صدا به چین هم رسید.

OpenAI و ChatGPT توسط مقامات چینی مسدود نشده‌اند، اما OpenAI به کاربران برخی از کشورها، از جمله سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ، اجازه ورود به سیستم را نمی‌دهد.

مایکروسافت بیش از 30 سال است که در چین است و یک مرکز تحقیقاتی بزرگ در آنجا دارد. پورتال بینگِ مایکروسافت تنها موتور جستجوی خارجی است که از داخل به اصطلاح دیوار آتش بزرگ چین قابل دسترسی است، اگرچه نتایج جستجوی آن در مورد موضوعات حساس سانسور شده است.

این غول فناوری ایالات متحده در سال های اخیر با مشکلاتی در چین مواجه شده است زیرا این کشور کنترل خود را بر بخش اینترنت تشدید کرده است.