به گزارش اکوایران، در ماه ژوئن، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اسنپ‌چت و تیک‌تاک را به پخش فیلم‌هایی از تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان و برانگیختن تظاهرات متهم کرد. قانونگذاران ایالات متحده پلتفرم هایی از جمله توییتر و پارلر را به دلیل مشارکت در شورش های 6 ژانویه 2021 در کنگره مقصر دانسته اند. و در اوایل این هفته - در یکی از واکنش‌های شدید، سنگال ممنوعیت موقت TikTok را در تمام شبکه‌های تلفن بی‌سیم اعمال کرد. و به همین جا ختم نشد. دسترسی به کل اینترنت در دستگاه‌های تلفن همراه را به مدت پنج روز و شاید هم بیشتر مسدود کرد.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، موسی بوکار تیام، وزیر ارتباطات سنگال، گفت که قطع اینترنت به منظور جلوگیری از انتشار «پیام‌های خشونت‌آمیز و خرابکارانه» توسط افرادی است که «تهدید به بی‌ثبات کردن کشور می‌کنند.» تا کنون حداقل 40 نفر در اعتراضات کشته شده‌اند.

قطع اینترنت در سنگال

اقدام دولت برای قطع اینترنت در واکنش به اعتراضات تلفات سنگینی را به همراه داشته است. برق خانه‌ها قطع شده است. مردم دسترسی به سیستم‌های موبایلی را که برای تامین نیازهای اولیه مانند غذا و آب به آنها وابسته هستند، از دست داده‌اند. 

بریجیت آندره، مشاور ارشد سیاست در Access Now، یک سازمان غیرانتفاعی که از حقوق دیجیتال مردم دفاع می‌کند، گفت: «دسترسی به اطلاعات در مواقع بحران، درگیری و آشفتگی سیاسی اغلب یک موضوع مرگ و زندگی است. گذشته از این واقعیت که تعطیلی‌ها نقض حقوق اساسی است، معیشت و منابع درآمد مردم را مختل می‌کند، بر اقتصاد ملی تأثیر منفی می‌گذارد و به صاحبان قدرت این امکان را می‌دهد که با مصونیت از مجازات مرتکب نقض حقوق بشر علیه مردم شوند.»

در بسیاری از کشورهای آفریقایی، تلفن های هوشمند تنها راه دسترسی به اینترنت هستند که برخی از مردم از آن برخوردار هستند. و اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی - به‌ویژه TikTok که از نظر محبوبیت از توییتر و فیس‌بوک پیشی گرفته است - به منبعی برای اخبار و اطلاعات تبدیل شده‌اند. سنگال نیز از این قاعده مستثنی نیست. در آنجا، مردم برای پرداخت هزینه خدمات ضروری و به ویژه اکنون، برای اطلاع از ناآرامی‌های سیاسی، در حال تشدید شدن است، به دسترسی به اینترنت از طریق تلفن‌های خود متکی هستند.

اختلال در زندگی روزمره

ابراهیم دیوپ، مجری برنامه رادیویی 27 ساله که در داکار، پایتخت سنگال زندگی می‌کند، گفت که برق خانه‌اش قطع شده است زیرا بدون اینترنت روی تلفنش، نمی‌توانست حساب برق خود را با یک شرکت محلی شارژ کند. او همچنین از برنامه تلفن همراه TikTok برای حرکت در  اعتراضات استفاده می‌کرد.

از نظر دیوپ، مقامات سنگال بیش از آنکه نگران حفظ امنیت مردم باشند، نگران قیام مردم علیه دولت در جهان هستند. او گفت: «زنی از بالکن خود در حال فیلم‌برداری بود که وقتی پلیس متوجه او شد، به سمت او گاز اشک آور شلیک کرد.» «معلوم است که دوست ندارند مردم فیلم بگیرند.»

تیک‌تاک به همان اندازه که سعی شده است خود را به عنوان یک منبع سرگرمی تثبیت کند اما به یک پلتفرم تأثیرگذار و اغلب بحث‌برانگیز تبدیل شده است که در تیررس جنبش های اجتماعی و سیاسی گرفتار است. در مرکز تلاش‌های سنگال برای تعطیلی، ویدئوهایی از تظاهرات اعتراضی به دلیل بیکاری بالا، سرکوب حقوق شهروندی و دستگیری رهبران مخالف در تیک‌تاک منتشر شده است. به نظر می‌رسد یک ویدیو نشان می‌دهد که پلیس نظامی خود را در کنار یک کودک محافظت می‌کند. به نظر می‌رسد برخی دیگر افسران را نشان می‌دهند که به سمت معترضان شلیک می‌کنند. 

تیک‌تاک به چندین درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

دشمنی دولت‌ها با فیسبوک و توییتر

اقدام سنگال برای مسدود کردن دسترسی به اینترنت مطمئناً بی‌سابقه نیست. دولت اتیوپی سال‌ها است که دسترسی به برخی وب‌سایت‌ها و اینترنت را در میان ناآرامی‌ها در منطقه تیگری محدود کرده است. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اوگاندا در سال 2021، پس از اینکه فیس‌بوک تعدادی از حساب‌های طرفدار دولت را حذف کرد، اینترنت به حالت تعلیق درآمد. 

پس از اینکه توییتر، که اکنون با نام X شناخته می‌شود، به‌عنوان ابزاری مهم در سرنگونی رهبران از تونس تا مصر در طول بهار عربی به‌طور گسترده‌ای شناخته و معرفی شد، دولت‌ها به‌طور فزاینده‌ای نگران قیام‌های تحریک‌شده توسط رسانه‌های اجتماعی شدند. در یک هفته قبل از استعفای حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر در سال 2011، تعداد پست‌ها در توییتر درباره تغییرات سیاسی در مصر از 2300 پست در روز به 230000 مورد افزایش یافت.

زیان اقتصادی ناشی از قطع اینترنت

بر اساس گزارش Top10VPN، یک سایت بررسی مستقر در لندن که داده‌های صنعت را ردیابی می‌کند، سال گذشته، قطعی اینترنت توسط دولت منجر به زیان اقتصادی 261 میلیون دلاری در سراسر جنوب صحرای آفریقا از جمله سنگال شد که بر 132.2 میلیون کاربر اینترنت در منطقه تأثیر گذاشت. دولت سنگال می گوید هزینه تعطیلی در مقایسه با تلفات انسانی تظاهرات خشونت‌آمیز بسیار کم است. این کشور مکررا از خسارات مادی و تلفات ناشی از شورش‌ها ابراز تأسف کرده و برنامه‌هایی را برای ایجاد یک واحد پلیس با مسئولیت حفاظت از اموال عمومی اعلام کرده است.

در روز اخیر، میمونا سو، یک خریدار کالا در سنگال، برای خرید محصولات برای مشتریانش به بازار رفت. تا زمانی که سعی کرد با یک مشتری تماس بگیرد تا در مورد خرید بپرسد، متوجه شد که نمی‌تواند به برنامه پیا‌م رسانی واتس‌اپ در تلفن خود متصل شود. او گفت: «من آنجا وسط بازار ایستاده بودم و نمی‌توانستم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم. من سعی کردم تماس بگیرم و سپس پیامک ارسال کنم. خیلی خسته کننده بود.»

پرداخت قبوض، خرید مواد غذایی و پر کردن بنزین همه چیزهایی هستند که سوو گفت که عادت کرده است از طریق اپلیکیشن‌های موبایل انجام دهد. او گفت که اکنون مردم منطقه او برای برداشت هرچه بیشتر پول نقد به سمت دستگاه‌های خودپرداز هجوم می‌آورند، او گفت، اما «این امر به زودی مشکل‌ساز خواهد شد.»

یکی از مدیران یک شرکت مخابراتی که در سنگال فعالیت می‌کند، که خواست نامش فاش نشود، گفت که دولت به شرکت‌ها دستور داده است که سرویس اینترنت و تیک‌تاک را از ساعت 8 صبح تا 2 بامداد به وقت محلی به طور نامحدود تعطیل کنند. مدیر اجرایی گفت که اپراتورهای مخابراتی از وزارت ارتباطات سنگال خواسته‌اند تا در مورد زمان لغو این دستور شفاف‌سازی کند.

مالک یک شرکت فناوری مالی در داکار، که از ترس انتقام‌جویی خواست نامش فاش نشود، گفت که این تعطیلی کسب‌وکار او را مختل کرده است و این پیام را به کارآفرینان فناوری در شهر می‌فرستد که آنها در اولویت نیستند.

فالیو سیسه، سخنگوی این شرکت متمرکز در آفریقا گفت: شرکت نرم‌افزار پرداخت آنلاین Wave Mobile Money نیز تحت تأثیر این تعطیلی قرار گرفته است - اما راه‌هایی را ایجاد کرده است که مشتریان همچنان می‌توانند از طریق روش‌های دیگر از برنامه استفاده کنند. . سیسه خاطرنشان کرد: «برنامه ما زمانی که با شبکه تلفن همراه استفاده می‌شود بهترین عملکرد را دارد.»