به گزارش اکوایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال خرید هزاران تراشه انویدیا با کارایی بالا هستند که برای ساخت نرم‌افزار هوش مصنوعی حیاتی هستند و به مسابقه تسلیحاتی جهانی هوش مصنوعی می‌پیوندند.

طبق آنچه در گزارش فایننشال تایمز آمده، کشورهای خلیج فارس به طور علنی هدف خود را برای تبدیل شدن به رهبران هوش مصنوعی اعلام کرده‌اند، زیرا آنها برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای تقویت اقتصاد خود دنبال می‌کنند. اما این فشار همچنین باعث ایجاد نگرانی در مورد سوءاستفاده احتمالی از این فناوری توسط رهبران مستبد کشورهای نفت‌خیز شده است.

به گفته افرادی که از این اقدامات آگاه هستند، عربستان سعودی حداقل 3000 تراشه H100 انویدیا را خریداری کرده است.

در همین حال، امارات همچنین دسترسی به هزاران تراشه انویدیا را تضمین کرده است و قبلاً مدل زبان بزرگ منبع باز خود را که به نام Falcon شناخته می شود، در موسسه دولتی نوآوری فناوری در  ابوظبی توسعه داده است.

امارات می‌خواهد مستقل باشد

یک فرد آشنا با تفکر ابوظبی می‌گوید که امارات می‌خواهد قدرت محاسباتی و پلتفرم‌های خاص خود را داشته باشد و به چینی ها یا آمریکایی ها وابسته نباشد.

این شخص افزود: «مهمتر اینکه آنها سرمایه لازم برای انجام این کار را دارند و منابع انرژی برای انجام این کار را دارند و بهترین استعدادهای جهانی را نیز جذب می‌کنند.»

خرید تعداد زیادی از تراشه‌های انویدیا توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق گروه‌های دولتی در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌های فناوری پیشرو جهان برای دستیابی به تراشه‌های کمیاب برای توسعه هوش مصنوعی عجله دارند.

هفته گذشته فایننشال تایمز گزارش داد که گروه‌های فناوری چینی مانند Tencent و Alibaba به دنبال خرید تراشه‌های با کارایی بالا انویدیا هستند.

پیشرفته ترین LLM ها متعلق به شرکت‌های آمریکایی از جمله OpenAI و گوگل با حمایت مایکروسافت هستند. این گروه‌ها همچنین خریداران اصلی تراشه‌های H100 و A100 انویدیا هستند.

به گفته منابع متعدد نزدیک به انویدیا و سازنده آن، شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان، این سازنده تراشه در سال 2023 حدود 550000 تراشه از آخرین تراشه های H100 خود را به طور عمده برای شرکت های فناوری ایالات متحده ارسال خواهد کرد. انویدیا از اظهار نظر خودداری کرد.

به گفته دو نفر از نزدیکان به آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی دانشگاه، در عربستان سعودی، دانشگاه علوم و فناوری ملک عبدالله تا پایان سال 2023، 3000 عدد از این تراشه‌های تخصصی به ارزش کل حدود 120 میلیون دلار را دریافت خواهد کرد.

دانشگاه سعودی که به گفته افراد نزدیک به دانشگاه علوم و فناوری ملک عبدالله، حداقل 200 دستگاه A100 نیز دارد، در حال ساخت یک ابر رایانه به نام شاهین سه است که امسال عملیاتی می‌شود. این دستگاه برای کاربردهای هوش مصنوعی پیشرفته طراحی شده اند.

به گفته منابع متعدد نزدیک به دانشگاه دولتی ملک عبدالله، آن‌ها از تراشه‌ها برای ساخت مدل زبان بزرگ خود استفاده می‌کند - نرم‌افزاری که می‌تواند متن، تصاویر و کدهای انسان‌مانند تولید کند - شبیه به GPT-4 OpenAI که ربات‌چت محبوب ChatGPT را پشتیبانی می‌کند.

دانشگاه علوم و فناوری به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

در همین حال، امارات متحده عربی که در سال 2017 اولین کشوری بود که وزارت هوش مصنوعی را تأسیس کرد، «راهنمای هوش مصنوعی مولد» را به عنوان بخشی از «تعهد دولت برای تقویت موقعیت جهانی خود به عنوان پیشگام در بخ‌ های فناوری و هوش مصنوعی» راه‌اندازی کرده است. به عنوان «چارچوب‌های نظارتی برای محدود کردن استفاده منفی از فناوری».

مدل فالکون امارات متحده عربی که اکنون به طور رایگان و به صورت آنلاین در دسترس است، در دو ماه اوایل سال جاری بر روی 384 تراشه A100 آموزش دیده بود.

به گفته یکی از افراد دفتر توسعه صنعتی امارات، دولت امارات متحده عربی دسته جدیدی از تراشه‌های انویدیا را خریداری کرده است تا برای برنامه‌های کاربردی و خدمات ابری بیشتر مرتبط با LLM ایجاد کند..

رهبران غربی هوش مصنوعی و کارشناسان حقوق بشر این نگرانی را مطرح کرده‌اند که نرم‌افزار توسعه‌یافته در دو کشور ممکن است فاقد حفاظ‌های اخلاقی و ویژگی‌های ایمنی‌ای باشد که شرکت‌های بزرگ فناوری در تلاش برای رعایت‌شان هستند.

ایورنا مک گوان، مدیر دفتر اروپای مرکز دموکراسی و فناوری، در بروکسل، گفت: «مدافعان حقوق بشر و روزنام‌ نگاران هدف مکرر سرکوب دولت [در امارات و عربستان سعودی] هستند.

این را با این واقعیت همراه کنید که ما می‌دانیم هوش مصنوعی چگونه می تواند اثرات تبعیض‌آمیز داشته باشد یا برای نظارت غیرقانونی توربوشارژ استفاده شود. حتی تصورش هم ترسناک است.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی پس از افزایش قیمت‌های انرژی در سال گذشته تحت تاثیر سودهای بادآورده دلارهای نفتی قرار گرفته‌اند و هر دو برخی از بزرگترین و فعال‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی جهان را مدیریت می‌کنند.

به گفته مدیران ارشد دو شرکت اروپایی هوش مصنوعی که پیشنهادات آنها را رد کردند، نمایندگان صندوق‌های وابسته به دولت خلیج‌فارس اخیراً در تلاش برای دسترسی به کد و تخصص LLM در ازای منابع محاسباتی، به استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی در غرب نزدیک شده‌اند.

سام آلتمن، مدیر اجرایی OpenAI در ماه ژوئن از آینده‌نگری ابوظبی در تشخیص اهمیت هوش مصنوعی در سفر به منطقه تمجید کرد. در یک جلسه پرسش و پاسخ در منطقه مالی شهر، او گفت که منطقه خلیج فارس می‌تواند «نقش محوری در این گفتگوی جهانی» پیرامون فناوری نوظهور و مقررات آن ایفا کند.