به گزارش ایران، فایننشال تایمز روز سه شنبه گزارش داد که ایالات متحده با در نظر گرفتن نگرانی‌های معطوف به امنیت ملی ناشی از روابط امارات با چین، در حال بررسی طرح صندوق دارایی مستقل ابوظبی برای تصاحب گروه سرمایه‌گذاری فورترس مستقر در نیویورک است.

طبق آنچه در گزارش میدل ایست آی آمده، «مبادله»، یک شرکت هلدینگ که به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری مستقل فعالیت می‌کند، در ماه می با خرید سهام عمده شرکت آمریکایی 46 میلیارد دلاری از گروه SoftBank ژاپن موافقت کرد. صندوق اماراتی امیدوار است که این قرارداد را در سال 2024 امضا کند، اقدامی که 70 درصد سهام فورترس را به آن می‌بخشد.

به گزارش فایننشال تایمز، بررسی این قرارداد توسط کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده (Cfius) در «مراحل اولیه» خود است و انتظار نمی رود بیش از چند ماه طول بکشد. 

این اولین مورد از نگرانی‌های آمریکا در رابطه با روابط فزایندۀ امارات با چین نیست. پیش‌تر مذاکرات ابوظبی با واشنگتن برای دستیابی به جت جنگنده F-35 به دلیل نگرانی از دسترسی پکن به فناوری‌های حساس ایالات متحده شکست خورد.

در ماه آوریل، اسناد اطلاعاتی فاش‌شده توسط ایالات متحده حاکی از آن بود که چین ساخت و ساز یک تاسیسات نظامی مشکوک در بندر خلیفه در امارات را از سر گرفته است؛ تاسیساتی که ابوظبی متعهد شده بود در مواجهه با مخالفت ایالات متحده، آن را متوقف کند.

واشنگتن با رقابت فزاینده‌ای با چین در منطقه خلیج فارس مواجه است. پکن به عنوان بزرگترین خریدار نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس ظاهر شده و فناوری حساسی را به عربستان سعودی، قطر و امارات فروخته است. سال گذشته، هواوی چین قراردادی را برای عرضه فناوری 5G در امارات برنده شد.

در میان نگرانی‌ها در مورد تعهد ایالات متحده به حفظ امنیت، هم عربستان سعودی و هم امارات تمایل بیشتری برای دنبال کردن سیاست خارجی مستقل‌تر از واشنگتن نشان داده‌اند.

در ماه می، امارات متحده عربی از یک نیروی امنیتی چندملیتی به رهبری ایالات متحده که از کشتیرانی در خلیج فارس محافظت می‌کند، خارج شد. این خروج پس از انتشار مقاله‌ای رسانه‌ای شد که وال استریت ژورنال در آن گفته بود مقامات اماراتی به دلیل واکنش ضعیف آمریکا به توقیف دو نفتکش توسط ایران در خلیج عمان به واشنگتن شکایت کرده‌اند.

در حالی که برخی تحلیل‌گران مدعیند که امارات ایران را به عنوان یک تهدید بزرگ می‌بیند، اخیراً به اصلاح روابط با جمهوری اسلامی پرداخته و در سال جاری سفیر خود را دوباره منصوب کرده است. عربستان سعودی نیز بلافاصله پس از توافقی که با میانجیگری چین انجام شد، چنین رویکردی را پیش گرفته است.

تجارت و امنیت در امارات متحده عربی (مجموعه‌ای از هفت پادشاهی کوچک یا امارت، به رهبری امارت ابوظبی) ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

مشاور امنیت ملی امارات، شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، که به خاطر عینک آفتابی هوانوردی خود شهرت دارد، ریاست اداره سرمایه‌گذاری ابوظبی، یک صندوق دارایی 790 میلیارد دلاری را بر عهده دارد.