به گزارش اکوایران، در حالی که برخی از سازمان‌ها قوانین محدودکننده‌ای را برای گنجاندن هوش مصنوعی در جریان کار خود وضع می‌کنند، برخی دیگر آشکارا از این فناوری استقبال می‌کنند.

طبق آنچه در گزارش یورونیوز آمده، یک آگهی شغلی اخیر از گروه رسانه‌ای نیوزکوئست، درخواست تعدادی از خبرنگاران مسلط به هوش مصنوعی کرده است، که «در خط مقدم عصر جدیدی در روزنامه‌نگاری قرار دارند و از فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد محتوای ملی، محلی و فوق محلی برای اخبار استفاده می‌کنند، در حالی که مهارت‌های روزنامه‌نگاری سنتی خود را نیز به کار می گیرند». گزارشگر با هوش مصنوعی کار خواهد کرد تا «به نوشتن مقالات خبری کمک کند» و «محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را در اتاق‌های خبری با اندازه‌های مختلف ادغام کند.»

آگهی‌های شغلی مانند این نشان می‌دهد که صنعت رسانه چقدر در موضوع استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا برای اخبار جدی شده است. اکنون دوره‌های خاصی برای یادگیری نحوه استفاده از هوش مصنوعی در اتاق های خبر وجود دارد. در اوایل تابستان امسال، Euronews Next با چارلی بکت، که پروژه JournalismAI را رهبری می‌کند، صحبت کرد.

او «دنیای جدیدی» را برای روزنامه‌نگاری توصیف کرد که در آن هر چیزی که یک روزنامه‌نگار گزارش می‌دهد « تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد».

با وجود این که اتاق‌های خبر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، بکت اصرار داشت که این یک «ماشین زبان نه یک ماشین حقیقت» است، بنابراین عامل انسانی هنوز یک عنصر حیاتی در تولید روزنامه‌نگاری است.

در اینجا نگاهی به نحوه مدیریت سازمان‌های خبری مختلف از هوش مصنوعی می‌اندازیم.

آسوشیتدپرس

آسوشیتدپرس دستورالعمل‌هایی را در مورد استفاده از هوش مصنوعی صادر کرده است.

آماندا بارت، معاون استانداردهای خبری و شمول در آسوشیتدپرس، گفت: «هدف ما این است که به مردم راه خوبی برای درک اینکه چگونه می‌توانیم کمی آزمایش انجام دهیم اما در عین حال ایمن باشیم، بدهیم.»

این شرکت گفت که هر محتوایی که توسط هوش مصنوعی تولید می شود باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد - درست مانند مطالبی که از هر منبع دیگری دریافت می شود، و قطعه عکس، ویدیو یا صوتی تولید شده توسط هوش مصنوعی نباید مورد استفاده قرار گیرد مگر اینکه بخشی اساسی از موضوع خبر باشد.

آسوشیتدپرس گفت، با این حال، هوش مصنوعی می‌تواند برای کارهای ساده‌تر مانند جمع‌آوری خلاصه داستان‌های ارسال‌شده در خبرنامه‌ها استفاده شود.

بارت افزود: این سازمان خبری از روزنامه‌نگارانش می خواهد که با این فناوری آشنا شوند.

به نوبه خود، خبرگزاری رقیب آسوشیتدپرس یعنی رویترز گفته است که «رویکردی مسئولانه» در قبال هوش مصنوعی اتخاذ م‌ کند که «از دقت محافظت و اعتماد را تقویت می‌کند».

روزنامه گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین یکی از اولین سازمان‌های خبری مهمی بود که با بیانیه مشترک مدیر اجرایی و سردبیر خود، رویکرد خود را در زمینه هوش مصنوعی مولد ارائه کرد.

این مقاله بر استفاده از این فناوری برای کمک به روزنامه‌نگاران برای «بازجویی از مجموعه داده‌های بزرگ» یا کمک به اصلاحات، پیشنهادات و کاهش بار کاری ناشی از «فرایندهای وقت‌گیر تجاری» تمرکز خواهد کرد.

همچنین یک بحث مهم که در مقاله مطرح شده است در مورد ربات‌های چت محبوب مانند ChatGPT است که سازنده آن OpenAI متهم به آموزش مدل‌های زبان خود در مورد محتوای دارای حق چاپ است.

اخبار محلی

در حالی که سازمان‌های خبری بزرگ دست به استفاده از هوش مصنوعی می‌زنند، این فناوری می‌تواند فرصتی برای اتاق‌های خبری کوچک‌تر فراهم کند که دارای منابع و بودجه محدود هستند.

طبق گزارش‌ها، News Corp استرالیا هفته‌ای 3000 مقاله با استفاده از هوش مصنوعی تولید می‌کند و تیم‌های کوچکی از این فناوری برای انتشار هزاران خبر محلی در هر هفته در مورد موضوعاتی مانند آب‌وهوا، قیمت سوخت و شرایط ترافیکی استفاده می‌کنند.

در همین حال، یک روزنامه محلی در ناتینگهام شایر در بریتانیا در این ماه اعلام کرد که در حال آزمایش استفاده از هوش مصنوعی است.