به گزارش اکوایران، رویترز گزارش تحقیقی مفصلی در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در ساخت سلاح و تجهیزات نظامی تهیه کرده که نشان می‌دهد موازنه قدرت در آینده را همین هوش مصنوعی در اختیار دارد.

چین و آمریکا که مدت‌هاست به عنوان دو ابرقدرت و دو اقتصاد بزرگ جهانی با یکدیگر درگیر تنش‌های غیرفیزیکی شده‌اند، سعی دارند به کمک هوش مصنوعی، قدرت آینده را در اختیار خود بگیرند.

واقعیت این است که هوش مصنوعی وارد همه عرصه‌ها و جنبه‌های زندگی انسان‌ها شده، از تاکسی‌های خودران گرفته تا انجام تراکنش‌های مالی. حالا نوبت به ساخت تجهیزات نظامی رسیده تا هوش مصنوعی در آن ورود کند.

چین و آمریکا هر دو می‌دانند که با دستیابی به هوش مصنوعیِ نظامی می‌توانند سیاست جهانی را مطابق میل خود شکل دهند و در عین حال، نظم اقتصادی جهان را تعیین کنند.

طبق گزارش رویتر، بخش هوش مصنوعی نظامی وابستگی زیادی به فناوری‌های نرم‌افزاری دارد که به سرعت در حال تغییر است. در نتیجه در آینده شاهد تغییرات قابل ملاحظه‌ای در این زمینه خواهیم بود.

در حال حاضر ساخت پهپادهای بدون سرنشین و حتی زیردریایی‌هایی که کسی در آن نیست و می‌تواند اطلاعات را به دست فرماندهان جنگی برساند، انقلابی بزرگ در دنیای نظامی و جنگی ایفا کرده که هم‌تراز با انقلابی است که ساخت بمب هسته‌ای زمانی نه چندان دور ایجاد کرده بود. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی به لحاظ اهمیت، هم‌سطح بمب هسته‌ای شده است.

در حال حاضر نمی‌توان گفت کدام طرف از ابرقدرت‌ها یعنی چین یا آمریکا در زمینه هوش مصنوعی نظامی پیروز است. آمریکا مهد فناوری‌های پیشرفته جهان است؛ اما چین هم اطلاعاتش را در این زمینه فاش نمی‌کند و مخفیانه کارها را پیش می‌برد. به همین دلیل، هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت کدام طرف ارتش هوش مصنوعی آینده را در اختیار خواهد داشت که سلطه بر جهان را هم رقم بزند.