به گزارش اکوایران، دانشمندان بریتانیایی توانستند نخستین مرغ‌های مقاوم به بیماری آنفلوآنزای پرندگان را به وجود آورند؛ پیشرفتی که راه را برای حضور طیور اصلاح‌شده از نظر ژنتیکی در مزارع انگلستان هموار می‌کند.

به نوشته گاردین، در این پرندگان یک ژن تغییر پیدا کرده و همین امر باعث شده آن‌ها مقاومت بالایی در برابر آنفلوآنزا پیدا کنند. زمانی که 10 مرغ اصلاح‌شده از نظر ژنتیکی در معرض ویروس این بیماری قرار گرفتند، 9 پرنده هیچ علائمی از بیماری را از خود نشان ندادند.

با این حال، استفاده از اصلاح ژنتیکی نتوانسته به طور کامل مانع از بروز عفونت ناشی از آنفلوآنزا شود؛ طبق اعلام دانشمندان، پیش از آنکه طیور اصلاح‌شده وارد مزارع انگلستان شوند، باید این مشکل حل شود. نگرانی اصلی در این خصوص، خطر جهش پیدا کردن ویروس آنفلوآنزا در پرندگان اصلاح‌شده از نظر ژنتیکی است که می‌تواند برای انسان خطرآفرین باشد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد زمانی که این پرندگان در معرض دوزهای پایین ویروس آنفلوآنزا قرار می‌گیرند، مقاومت بالایی در برابر این بیماری نشان می‌دهند، اما زمانی که دوز این ویروس بالا می‌رود، نیمی از این پرندگان به شدت دچار بیماری می‌شوند.

دانشمندان حاضر در این مطالعه اعلام کرده‌اند نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به سمت مقاوم کردن طیور در برابر این بیماری پیش برویم، اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که اصلاح سه ژن به جای یک ژن می‌تواند تأثیر قابل توجهی در مقاومت پرندگان در برابر عفونت‌های شدید آنفلوآنزا داشته باشد.

هم‌اکنون نگرانی‌هایی در خصوص گسترش آنفلوآنزای پرندگان وجود دارد که باعث شده صدها میلیون پرنده طی دو سال گذشته تلف شوند. این ویروس علاوه بر پرندگان، به پستانداران از جمله فوک‌ها، شیرهای دریایی و راسوها سرایت پیدا کرده و باعث مرگ چندین انسان نیز شده است.

هم‌اکنون این آنفلوآنزای به شدت بیماری‌زا در آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین گسترش پیدا کرده و این نگرانی وجود دارد که به قطب جنوب هم برسد.

در حال حاضر این بیماری باعث مرگ بی‌سابقه پرندگان وحشی و طیور شده و همین امر، احتمال انتقال آن به انسان و شیوع یک بیماری همه‌گیر جدید را محتمل کرده است. به علت تکامل بسیار سریع ویروس آنفلوآنزای پرندگان، واکسیناسیون طیور تأثیر چندانی ندارد.

دانشمندان می‌گویند اصلاح ژنتیکی می‌تواند یک روش امیدبخش برای مقاومت همیشگی در برابر آنفلوآنزای پرندگان باشد تا ضمن محافظت از طیور، خطرات این بیماری برای انسان و پرندگان وحشی کاهش پیدا کند.