به گزارش اکوایران، زمانی که «کوه وزوویوس» از معروف‌ترین آتش‌فشان‌های ایتالیا در سال 79 میلادی فوران کرد، شهر باستانی «هرکولانیوم» در خاکستر این آتش‌فشان مدفون شد و صدها طومار باستانی این شهر سوختند.

به نوشته گاردین، حالا پس از حدود 2 هزار سال، محققان توانسته‌اند به کمک هوش مصنوعی نخستین کلمه از متن یکی از این طومارهای سوخته را کشف کنند.

طبق اعلام محققان آمریکایی، این نخستین کلمات بازیابی‌شده از طومارهای دست‌‎نخورده شهر هرکولانیوم است و با ادامه تحقیقات، حروف بیشتری از این طومارهای باستانی کشف خواهد شد.

برای این مطالعه، یکی تیم تحقیقاتی از دانشگاه کنتاکی آمریکا هزاران عکس سه‌بعدی پرتو ایکس از این طومارهای سوخته تهیه کردند. این محققان سپس با توسعه یک سیستم هوش مصنوعی، به آن آموختند که چگونه با توجه به تغییرات کوچک ایجادشده توسط جوهر یونانی بر ساختار پاپیروس، حروف طومارها را بخواند.

دو دانشجوی علوم کامپیوتر نیز در شهر برلین آلمان با شرکت در این پژوهش توانستند کلمه یونانی «πορφύραc» به معنای «بنفش» را در یکی از این طومارها کشف کنند. در حال حاضر سه خط از این طومار که از حدود 10 حرف تشکیل‌شده، قابل خواندن است.

طومارهای شهر هرکولانیوم به عنوان تنها طومارهای بازمانده از دوران باستان، جذابیت بسیار زیادی در میان تاریخ‌شناسان دارند. اکثر متن‌هایی که تاکنون در این طومارها مورد بررسی قرار گرفته به زبان یونانی باستان هستند، اما در این میان ممکن است برخی به زبان لاتین نیز نوشته شده باشند.

به گفته محققان این امکان وجود دارد که در میان این طومارها، نمایشنامه‌های «سوفوکل»، اشعار «سافو» و «انیوس»، کتاب‎های گمشده «تیتوس لیویوس» و بسیاری دیگر از شاعران و نویسندگان سرشناس روم باستان وجود داشته باشد که گنجینه‌ای بسیار ارزشمند برای تاریخ‌شناسان امروزی محسوب می‌شود.