به گزارش اکوایران، «رابین لی» موسس شرکت چینی «بایدو» اعلام کرد هوش مصنوعی مولد این شرکت به سطحی رسیده که می‌توان آن را با «چت جی‌پی‌تی 4» - سیستم هوش مصنوعی پیشرفته شرکت آمریکایی «اوپن اِی‌آی» - مقایسه کرد.

به نوشته بلومبرگ، رئیس شرکت بایدو همچنین گفته چین اکنون می‌تواند در مسیر توسعه هوش مصنوعی با آمریکا رقابت کند.

رابین لی در روز سه‌شنبه (25 مهر) از هوش مصنوعی مولد این شرکت موسوم به «اِرنی 4» (Ernie 4.0) در پکن رونمایی کرد و توانایی آن در پاسخ دادن به سوالات و حل مسائل پیچیده در سریع‌ترین زمان را به نمایش گذاشت.

به گفته شرکت بایدو، ارنی 4 از نظر پیچیدگی و قابلیت‌های عمومی با چت جی‌پی‌تی برابری می‎کند. همچنین تعداد کاربران این چت‌بات از مرز 45 میلیون نفر عبور کرده، اما همچنان فاصله زیادی با حدود 180 میلیون کاربر چت جی‌پی‌تی دارد.

شرکت بایدو که اغلب به عنوان «گوگلِ چین» شناخته می‌شود، امیدوار است تا با استفاده از هوش مصنوعی از رقبای داخلی خود از جمله «گروه علی‌بابا» و شرکت «تِنسِنت» که کنترل بخش‌های دیگر اینترنت چین را بر عهده دارند، پیشی بگیرد.

شرکت بایدو در حال پیشبرد موجی از سرمایه‌گذاری‌های عظیم در سراسر چین است که پس از رونمایی از چت‌ جی‌پی‌تی در آمریکا آغاز شده است. بایدو و سایر شرکت‌های چینی خواهان ساخت یک پلتفرم نسل آینده برای بزرگترین بازار اینترنتی جهان هستند.

این شرکت‌های چینی در تلاشند با شرکت‌های آمریکایی - از مایکروسافت گرفته تا گوگل -‌ به رقابت بپردازند، اما تحریم‌های آمریکا برای جلوگیری از دسترسی چین به پیشرفته‌ترین ریزتراشه‌ها که آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را ممکن می‌سازد، می‌تواند میزان پیشرفت چین در این حوزه را تحت تأثیر قرار دهد.

به دلیل پیچیدگی‌ بسیار زیاد مدل‌های هوش مصنوعی،‌ طبقه‌بندی آن‌ها از نظر توانایی و قدرت، دشوار است؛ با این حال، سوالاتی که رئیس شرکت بایدو از اِرنی 4 پرسید، از قدرتمندتر بودن این سیستم هوش مصنوعی در مقایسه با نخستین مدل هوش مصنوعی چین حکایت دارد که پس از آغاز به کار چت جی‎پی‌تی رونمایی شد. اِرنی 4 سوالاتی درباره خرید ملک و‌ مسائل ریاضی را به خوبی پاسخ داد و یک رمان درباره دنیای هنرهای رزمی باستانی نوشت.

شرکت بایدو در ماه ژوئن اعلام کرده بود توانایی‌های عمومی یکی از نسخه‌های پیشین اِرنی از چت جی‌پی‌تی 3.5 فراتر رفته است. همچنین این شرکت در آن زمان گفت توانایی‌های ارنی در رابطه با زبان چینی، بسیار بالاتر از چت جی‌پی‌تی 4 است.

بایدو اکنون امیدوار است که سیستم هوش مصنوعی ارنی بتواند به یکی از تجارت‌های اصلی این شرکت تبدیل شود.

شرکت بایدو همانند دیگر رقبای داخلی خود از حمایت کامل دولت چین در توسعه هوش مصنوعی برخوردار است، زیرا این فناوری نه تنها توانایی تقویت صنایع مختلف را دارد، بلکه می‌تواند به اقتصاد چین که اکنون با مشکلاتی روبه‌رو شده،‌ کمک فراوانی کند.