به گزارش اکو ایران، روز جمعه 17 نوامبر، هیئت مدیره شرکتی که پشت سرویس ChatGPT ایستاده است، سام آلتمن، چهره سرشناس حوزه تکنولوژی و مدیرعامل OpenAI را اخراج کرد. این یک تصمیم شوکه‌کننده برای صنعت فناوری بود و باعث تحولات ناگهانی در این شرکت شد. میرا موراتی، مدیر فناوری اطلاعات OpenAI، به عنوان مدیرعامل موقت منصوب شد و شرکت اعلام کرد که یک جستجوی رسمی برای یافتن مدیرعامل دائمی آغاز می‌کند. این اقدام برخی از کارمندان را نیز به شگفتی انداخت که از تغییرات مدیریتی ناگهانی از طریق یک اعلان داخلی و وبلاگ عمومی شرکت مطلع شدند.

دلیل رفتن آلتمن طی یک بررسی دقیق توسط هیئت مدیره اعلام شد که به این نتیجه رسیده بود که او در ارتباطات خود با هیئت مدیره رفتار صادقانه نداشته و هیات مدیره اعتمادش را به آلتمن از دست داده بود که این موضوع باعث مشکل در اجرای وظایف هیئت مدیره شده است. گرگ براکمن، رئیس و هم‌بنیانگذار OpenAI  نیز از هیئت مدیره استعفا داد. شرکت اعلام کرد که مایکروسافت به عنوان یکی از حامیان اصلی OpenAI، به همکاری با موراتی و تیم او در ارائه فواید این تکنولوژی به دنیا پایبند است.

در شبکه ایکس، مدیرعامل سابق گوگل، اریک اشمیت، از سام التمن به عنوان «قهرمان خود» یاد کرد و اظهار کرد: «او یک قهرمان شخصی برای من است. او شرکتی را بنا کرد که از هیچ‌ به ارزش 90 میلیارد دلار رسید و دنیای مشترک ما را برای همیشه تغییر داد. من نمی‌توانم منتظر باشم تا ببینم که او چه کاری در آینده انجام خواهد داد. من و میلیاردها نفر دیگر از کارهای آینده‌اش بهره‌مند خواهیم شد."

دنیل آیوس، تحلیل‌گر در شرکت مشاوره Wedbush Securities، نیز اظهار کرد: «این یک شوک است و التمن عامل کلیدی در موفقیت OpenAI بود. با این حال، ما معتقدیم که مایکروسافت و نادلا در آینده بیشترین کنترل را بر OpenAI خواهند داشت .»

اثرات کامل این اتفاق در OpenAI در آینده بیشتر روشن خواهد شد، اما امکان جذب سرمایه این شرکت بدون شک به صورت چشمگیری تحت تاثیر قرار قرار خواهد گرفت. آلتمن در جذب سرمایه بسیار حرفه‌ای بود به طوری که موفق به مذاکره برای میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری از مایکروسافت شد و توانست ارزش OpenAI را از 29 میلیارد دلار به بیش از 80 میلیارد دلار افزایش دهد.

توماس هیز، رئیس هیات مدیره صندوق سرمایه‌گذاری Great Hill Capital، اظهار کرد: "در کوتاه‌مدت، این موضوع توانایی OpenAI در جذب سرمایه را تضعیف خواهد کرد. در مدت میانه مشکلی پیش نخواهد آمد."

تحلیلگران دیگر نیز اعلام کردند که جداشدن آلتمن،  به محبوبیت هوش تولیدی، OpenAI یا مزیت رقابتی مایکروسافت آسیبی وارد نخواهد کرد.

تا چهارشنبه شب، آلتمن هیچ علامتی از نگرانی نشان نداده بود. او در دو رویداد عمومی شرکت کرد. ابتدا در یک گفتگو در کنفرانس اقتصادی منطقه آسیا-اقیانوس آرام (APEC) در سان فرانسیسکو شرکت کرد و در مورد تعهد و دیدگاه خود نسبت به هوش مصنوعی صحبت کرد.

سپس در یک رویداد مرتبط با Burning Man در اکلند، کالیفرنیا، در یک گفتگوی یک ساعته در مورد هنر و هوش مصنوعی حضور داشت. با این حال بعد از این رویداد بود که خبر خروج او از OpenAI منتشر شد.