به گزارش اکوایران، از آنجایی که تعداد کشورها و شرکت‌های خصوصی که خواهان انجام مأموریت‌‌های سرنشین‌دار و بدون سرنشین به ماه هستند، در حال افزایش است و این مأموریت‌ها طولانی‌تر از قبل شده‌اند، یافتن یک منبع انرژی قابل اعتماد که بتواند جایگزین مناسبی برای سوخت‌های شیمیایی و پنل‌های خورشیدی باشد، بیش از همیشه اهمیت پیدا کرده است.

به نوشته نیو اطلس، سوخت‌های شیمیایی فعلی که برای پرتاب راکت‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای انجام مأموریت‌های طولانی‌تر فضایی مناسب نیستند و نیاز به جایگزینی آن‌ها وجود دارد. برای این منظور، شرکت رولز رویس یک رآکتور هسته‌ای برای مأموریت‎های فضایی طراحی کرده است.

این شرکت با دریافت بودجه 2/9 میلیون پوندی از سوی آژانس فضایی بریتانیا، مشغول ساخت یک رآکتور کوچک بوده است. این رآکتور کوچک و پیشرفته که قرار است در اوایل دهه 2030 برای استفاده روی کره ماه آماده شود، به این منظور طراحی شده تا انرژی مورد نیاز برای پایگاه‌های آینده در این قمر را تأمین کند.

وجود این رآکتورها برای انجام مأموریت‌های جاه‌طلبانه فضایی و همچنین گرم نگه داشتن فضانوردان در شب‌های بسیار سرد کره ماه ضروری است. دماه هوا در کره ماه در برخی شب‌ها از منفی 200 درجه سانتی‌گراد نیز فراتر می‌رود.

این رآکتور جدید همچنین می‌تواند یک منبع انرژی مناسب برای سیستم‌های الکتریکی و محرکه باشد و انجام مأموریت‌ در سایر نقاط منظومه شمسی را نیز ممکن می‌کند زیرا فضاپیماها می‌توانند به کمک آن با سرعت بسیار بیشتری حرکت کنند.

طبق اعلام شرکت رولز رویس، این دستگاه بر مبنای اصول رآکتورهای فعلی عمل می‌کند، اما طراحی آن به گونه‌ای بوده که امنیت آن افزایش یافته و رآکتور با سرعت بیشتری خنک می‌شود.

مدیر برنامه‌های آینده رولز رویس اعلام کرده: «بودجه آژانس فضایی بریتانیا برای برنامه رآکتور رولز رویس اجازه داد تا با همکاری این آژانس، موسسات دانشگاهی بریتانیا و شرکای صنعتی، بهترین نوآوری و دانش بریتانیا در فضا را به نمایش بگذاریم. این بودجه امکان تحقیق و توسعه فناوری‌های ضروری را فراهم کرده که ما را به ساخت نمونه اصلی این رآکتور کوچک، نزدیک و نزدیکتر کرده است. اکنون فرصت داریم تا نشان دهیم که این فناوری چه مزایایی هم برای فضا و هم برای زمین به ارمغان می‌آورد».