به گزارش اکوایران، استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکار، دیگر به عنوان یک ویژگی تجملی در نظر گرفته نمی‌شود و اکنون یک ضرورت برای تمام صاحبان کسب‌وکارها است.

فوربس در این گزارش چت‌بات‌های مختلف هوش مصنوعی از جمله «چت جی‌پی‌تی»، «گوگل بارد»، «کلود اِی‌آی»، «بینگ‌چت» و «اورت اِی‌آی» را مورد بررسی قرار داده است؛ چت‌بات‌هایی که می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر روند پیشرفت کسب‌وکارها داشته باشند.

چت جی‌پی‌تی؛ هوش مصنوعی خوش‌صحبت و خلاق

سیستم هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی که توسط شرکت آمریکایی «اُپن اِی‌‎آی» طراحی شده،‌ در خط مقدم فناوری پردازش زبان طبیعی قرار دارد و به دلیل توانایی در ایجاد پاسخ‌هایی بسیار شبیه به پاسخ‌های انسان، شهرت پیدا کرده است. این قابلیت باعث شده چت جی‌پی‌تی به یک ابزار فوق‌العاده ارزشمند در صنایع مختلف تبدیل شود.

مزایای چت جی‌پی‌تی برای کسب‌وکار

به عنوان یک ابزار قوی برای تولید محتوای خلاقانه شناخته می‌شود.

این پلتفرم قابلیت‌های یکپارچه‌سازی قدرتمندی را ارائه می‌دهد که امکان ادغام یکپارچه در چارچوب‌های تجاری موجود را فراهم می‌کند.

ضمن افزایش بازدهی کسب‌وکار، هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

چالش‌های چت جی‌پی‌تی برای کسب‌وکار

این مدل هوش مصنوعی ممکن است گاهی اوقات پاسخ‌های غیردقیقی ارائه دهد و از همین رو، نظارت بر آن مورد نیاز است.

آگاهی موقعیتی محدود آن چالش‌هایی را در مدیریت تعاملات پیچیده با مشتری ایجاد می‌کند.

پایگاه داده‌های چت جی‌پی‌تی 4 فاقد آخرین به‌روزرسانی‌ها بوده و تا آوریل 2023 به‌روزرسانی شده است. این محدودیت می‌تواند به‌طور قابل توجهی در محیط‌های تجاری پویا مشکل‌‎آفرین باشد، چراکه وجود اطلاعات به‌روز در آن محیط ضرورت بالایی دارد.

این خطر وجود دارد که این سیستم هوش مصنوعی به پرسش‌های نامناسب پاسخ دهد که به‌طور بالقوه می‌تواند داده‌های حساس را به خطر بیندازد.

به طور خلاصه می‌توان گفت در حالیکه چت جی‌پی‌تی 4 یک پیشگام در حوزه هوش مصنوعی مولد است و می‌تواند راه‌حل‌های شخصی‌سازی‌شده برای کسب‌وکارها ارائه دهد، اما چالش‌هایش در ایجاد پاسخ‌های دقیق و دسترسی نداشتن به تازه‌ترین اطلاعات و وقایع، استفاده گسترده از آن در کسب‌وکارها را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

گوگل بارد؛ دستیار شما در دنیای گوگل

گوگل بارد که به شکل گسترده در دنیای وسیع گوگل ادغام شده است، یک دستیار دیجیتال چندجانبه است که در ساده‌سازی وظایف مختلف مهارت دارد. از مهارت‌های گوگل بارد می‌توان به مدیریت برنامه‌ها به شکل کارآمدتر به وسیله ارتباط با جی‌میل، داشتن به‌روزترین اطلاعات از پروازها و هتل‎ها، کمک به مسیریابی با استفاده از «گوگل مپس» و پیشنهاد برای انجام فعالیت‌های مختلف از طریق ویدیوهای یوتیوب اشاره کرد.

مزایای گوگل بارد برای کسب‌وکار

فراهم کردن کمک‌های جامع و کارآمد از طریق ادغام یکپارچه با مجموعه خدمات مختلف شرکت گوگل.

دسترسی به اطلاعات به‌روز و دقیق را تضمین و از فهرست گسترده جست‌وجوی گوگل استفاده می‌کند.

دارای قابلیت ترجمه برای بیش از 100 زبان است و می‌تواند از این طریق به‌طور قابل توجهی ارتباطات جهانی را افزایش دهد.

به لطف مدل زبانی «جمینای پرو»، گوگل بارد دارای توانایی‌های استدلال بسیار پیشرفته‌ای است.

چالش‌های گوگل بارد برای کسب‌وکار

از آنجایی که گوگل بارد هنوز در مرحله آزمایشی است، ابهاماتی درباره عملکرد و قابل اعتماد بودن آن وجود دارد.

پتانسیل یکپارچه‌سازی محدودی با سرویس‌های غیر گوگل دارد که کاربرد آن را برای برخی کسب‌وکارها محدود می‌کند.

خطر ارائه اطلاعات نادرست و سوگیری‌ توسط این سیستم هوش مصنوعی وجود دارد و همین امر، نیاز به نظارت بیشتر بر آن را به وجود آورده است.

به طور خلاصه می‌توان گفت گوگل بارد یک سیستم نویدبخش در عرصه دستیارهای دیجیتالی است، اما هنوز نیاز به توسعه بیشتری دارد،‌ بخصوص از نظر ادغام با سیستم‌های تجاری متنوع. همزمان با تکامل بیشتر،‌ گوگل بارد قابلیت این را دارد تا به یک ابزار ارزشمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل شود.

کلود اِی‌آی (Claude AI): یک سیستم هوش مصنوعی برای ایمنی بیشتر

کلود اِی‌آی در دنیای هوش مصنوعی با تعهد بسیار بالا به امنیت بارز شده است. توسعه‌دهندگان این مدل هوش مصنوعی اعلام کرد‌ه‌اند که تعاملات دقیق و تعهد به اخلاقیات در این زمینه، از ویژگی‌های اصلی کلود اِی‌آی است.

مزایای کلود اِی‌آی برای کسب‌وکار

مهارت بالا در کدنویسی و انجام فعالیت‌‎های مرتبط با ریاضی

قابلیت تطبیق‌پذیری بالا در مشاغل مختلف

بر ملاحظات اخلاقی و ایمنی کاربر تأکید دارد، آگاهانه از ارائه پاسخ‌های بالقوه مضر یا غیراخلاقی اجتناب می‌کند و به جای ارائه اطلاعات نادرست، آشکارا به محدودیت‌های خود اذعان می‌کند.

چالش‌های کلود اِی‌آی برای کسب‌وکار

دارای محدودیت‌های بالقوه در توانایی مکالمه است که ممکن است کاربرد آن را برای نیازهای مختلف تجاری محدود کند.

تعهد به ایمنی و اجتناب از اطلاعات نادرست ممکن است ظرفیت این سیستم هوش مصنوعی برای شرکت در بحث‌های خلاقانه یا فرضی را محدود کند.

کلود اِی‌آی به دلیل امنیت بالا یک گزینه جذاب برای استفاده در کسب‌وکارها محسوب می‌شود. در حالیکه تأکید این سیستم هوش مصنوعی بر امنیت، قابل ستایش است، این موضوع می‌تواند به بهای کاهش خلاقیت کلود اِی‌آی تمام شود. در مجموع، این سیستم هوش مصنوعی می‌تواند یک گزینه قابل اعتماد برای صاحبان کسب‌وکار باشد که در زمینه استفاده از هوش مصنوعی،‌ امنیت برای آن‌ها در اولویت قرار دارد.

بینگ‌چت؛ یک دستیار مبتنی بر جست‌وجوی وب

سیستم هوش مصنوعی بینگ‌چت که قابلیت‌هایش تا حد زیادی از چت جی‌پی‌تی الهام گرفته شده، در زمینه ارائه پاسخ‌های متنی مبتنی بر وب‌ تبحر دارد. ویژگی منحصربه‌فرد بینگ‌چت، دسترسی آن به تازه‌ترین اطلاعات اینترنت است. این ویژگی،‌ آن را از چت جی‌پی‌تی متمایز کرده که اطلاعاتش تا آوریل 2023 به‌روز شده است.

مزایای بینگ‌چت برای کسب‌وکار

ارائه اطلاعات به‌موقع و به‌روز و قابلیت یکپارچه‌سازی با نتایج جست‌وجوی بینگ

برپایه مدل چت جی‌پی‌تی 4 ساخته شده که ترکیب آن با قابلیت جست‌وجوی بینگ، پاسخ‌های دقیقی ارائه می‌دهد.

چالش بینگ‌چت برای کسب‌وکار

علی‌رغم شباهت با چت جی‌پی‌تی 4، محدودیت‌های خاصی دارد مانند ایجاد حقایق نادرست که می‌تواند در زمینه‌های تجاری، گمراه‌کننده باشد.

قابلیت‌های یکپارچه‌سازی محدودی را با سرویس‌های غیر مایکروسافت نشان می‌دهد که به طور بالقوه تطبیق پذیری آن را محدود می‌کند.

اگرچه برای دریافت اطلاعات سریع موثر است، اما وابستگی آن به موتور جست‌وجوی بینگ ممکن است آن را در مدیریت تعاملات پیچیده یا دقیق با مشتری با مشکل روبه‌رو کند.

عمق محدود مکالمه با بینگ‌چت ممکن است فقط تا حدی نیازها و انتظارات مختلف مشتریان را برآورده کند.

به طور خلاصه،‌ در حالیکه بینگ‌چت می‌تواند به‌روزترین اطلاعات را ارائه دهد،‌ چالش‌های مربوط به دقت و یکپارچه‌سازی می‌تواند موانعی برای استفاده کامل از آن در کسب‌وکارها ایجاد کند. با این وجود،‌ داشتن به‌روزترین داده‌ها، مزیت قابل توجهی نسبت به بسیاری از چت‌بات‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

اوورت اِی‌آی (OORT AI)؛ یک هوش مصنوعی مبتنی بر حریم خصوصی

اوورت اِی‌آی در عرصه هوش مصنوعی با تأکید بر حفظ حریم خصوصی و سفارشی‌سازی متمایز شده است. این سیستم به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا یک سیستم هوش مصنوعی چندجانبه و امن را به سرعت و بدون نیاز به مهارت‌های کدنویسی تخصصی یا تخصص هوش مصنوعی، در عملیات خود ادغام کنند. یکی از ویژگی‌های برجسته این سیستم هوش مصنوعی استفاده از یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که حریم خصوصی داده‌های مشتری را تضمین می‌کند.

مزایای اوورت اِی‌آی برای کسب‌وکار

با به ‌کارگیری یک دانش مقدماتی از فرد استفاده‌کننده و یک پایگاه اطلاعات شخصی‌سازی‌شده با ویژگی‌های پیشرفته مانند یکپارچه‌سازی تصاویر و ویدیوها، پاسخ‌های مبتنی با ویژگی‌های کاربر را ارائه می‌دهد.

با استفاده از شبکه ذخیره سازی غیرمتمرکز، امنیت داده‌ها را افزایش می‌دهد.

این چت‌بات یک پیشنهاد جذاب برای کسب‌وکارهایی است که به دنبال بهینه‌سازی بودجه خود و حفظ تعامل با هوش مصنوعی در سطحی بالا هستند زیرا قادر است هزینه‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.  

چالش اوورت اِی‌آی برای کسب‌وکار

برای عملکرد بهینه به‌شدت بر یک مجموعه داده با ساختار خوب متکی است.

در حال حاضر قابلیت‌های یکپارچه‌سازی محدودی را ارائه می‌دهد.

اوورت اِی‌آی یک راه حل بهینه برای مشاغلی است که حریم خصوصی و دقت پاسخ را در اولویت قرار می‌دهند. مزیت منحصربه‌فرد آن در ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده‌ها است که یک لایه امنیتی اضافی را فراهم می‌کند. با این حال، اثربخشی این پلتفرم منوط به کیفیت داده‌های آپلود شده است. همچنین این سیستم،‌ به‌روزرسانی‌های فوری را ارائه نمی‌دهد که ممکن است محدودیت‌هایی برای برخی از برنامه‌های تجاری ایجاد کند.