به گزارش اکوایران، 2023 نیز یک سال مهم دیگر در زمینه گسترش انرژی‌های پاک بود و در روزهای پایانی آن، طولانی‌ترین کابل زمینی و زیردریایی جهان موسوم به سیستم اتصال به برق «وایکینگ لینک» فعالیت خود را آغاز کرد.

به نوشته آی‌ای، وایکینگ لینک که یک پروژه مشترک میان شرکت‌های «نشنال گرید» بریتانیا و «انرژینت» دانمارک است، یک گام بسیار مهم در زمینه حرکت به سوی انرژی‌های پاک‌تر در زمینه تولید برق است که ظرفیت چشمگیر 1/4 گیگاوات الکتریسیته را دارد؛ این میزان می‌تواند الکتریسیته مورد نیاز برای 2/5 میلیون خانه را فراهم کند.

کابل زیردریایی وایکینگ لینک حدود 760 کیلومتر طول دارد و برق را از دانمارک به انگلستان منتقل می‌کند. این پروژه به ارزش 1/7 میلیارد پوند، به لطف واردات برق مقرون‌به‌صرفه از دانمارک می‌تواند تا یک دهه آینده 500 میلیون پوند صرفه‌جویی برای مصرف‌کنندگان بریتانیایی به همراه داشته باشد.

وایکینگ لینک دارای یک ایستگاه مبدل در هر انتهای کابل است که برق را قبل از ارسال آن به سیستم‌های انتقال کشور مربوطه، به فرکانس صحیح تبدیل می‌کند. در حالی که انرژینت ایستگاه مبدل را در انتهای دانمارک ساخته بود، شرکت «زیمنس انرژی»، پیمانکار اصلی شرکت نشنال گرید، مسئول همین کار در بریتانیا بود.

پروژه وایکینگ لاین از سال 2019 کلید خورد و از آن زمان تاکنون بیش از 4 میلیون ساعت برای اتمام آن زمان صرف شده است. این پروژه هم زیر دریا و هم در خشکی قرار دارد.

وایکینگ لینک در نخستین سال حدود ۶۰۰ هزار تن انتشار کربن را کاهش خواهد داد که معادل خروج ۲۸۰ هزار خودرو از جاده‌ها است. ظرفیت اولیه ۸۰۰ مگاواتی آن قرار است به تدریج به 1/4 گیگاوات افزایش یابد.