به گزارش اکوایران، سهام شرکت خودروسازی «بی‌وای‌دی» چین با کاهش شدید روبه‌رو شده است.

به نوشته بلومبرگ، به دنبال تخفیف‌های اعمال‌شده برای محصولات این شرکت سازنده خودروهای برقی در پایان سال 2023 در جهت رسیدن به هدف میزان فروش، درآمد این شرکت کاهش یافت و همین امر منجر به افت ارزش سهام آن شده است.

سهام این شرکت در بازار بورس هنگ‌کنگ طی روز سه‌شنبه (10 بهمن) به دنبال گزارش اولیه از درآمد خالص این شرکت در سال 2023 که بین 29 میلیارد یوآن (4 میلیارد دلار) و 31 میلیارد یوآن بود، تا 4 درصد کاهش یافت. در حالیکه این یک رکورد محسوب می‌شود، اما از تخمین‌ تحلیل‌گران که درآمد بی‌وای‌دی را 31/5 میلیارد یوآن پیش‌بینی کرده بودند،‌ کمتر است.

BYD

رکورد تحویل خودرو توسط بی‌وای‌دی در سه‌ماهه چهارم سال 2023 که از میزان فروش شرکت آمریکایی تسلا پیشی گرفت و این شرکت چینی را به بزرگ‌ترین فروشنده خودروهای برقی در جهان تبدیل کرد، باعث سود مازاد برای بی‌وای‌دی نشد. بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد درآمد خالص بی‌وای‌دی در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی بین 7/2 میلیارد یوآن تا 9/2 میلیارد یوآن بوده است که در مقایسه با سه‌ماهه سوم با کاهش مواجه شده است. درآمد این شرکت چینی در سه‌ماهه سوم سال 2023 میلادی 10/9 میلیارد یوآن برآورد شده بود. سهام‌های شرکت‌ یادشده در سال 2024 با کاهش 16 درصدی روبه‌رو شده است.

مانند دیگر سازندگان خودروهای برقی، بی‌وای‌دی تحت تأثیر یک جنگ قیمتی در چین قرار گرفته است. این کشور بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان محسوب می‌شود. شرکت بی‌وای‌دی در نوامبر 2023 قیمت خودروهای محبوب خود مانند «چین»، «هان» و «تانگ» را تا 10 هزار یوآن کاهش داد تا بتواند به هدف سالانه خود برای تحویل 3 میلیون خودرو دست پیدا کند و موفق به انجام این کار شد.

تنش‌های ژئوپولیتیکی نیز می‌تواند به صنعت خودروهای برقی چین آسیب بزند. شرکت بی‎وای‌دی یکی از سه خودروسازی است که در تحقیقات کمیسیون اروپا قرار گرفته است. این کمیسیون به دنبال مشخص کردن این موضوع است که آیا حمایت دولت چین از این خودروسازان به آن‌ها یک مزیت ناعادلانه در بازار جهانی بخشیده یا خیر.