به گزارش اکوایران، نارندرا مودی - نخست‌وزیر هند - اسامی چهار فضانورد را برای نخستین مأموریت فضایی سرنشین‌دار این کشور اعلام کرده است.

براساس گزارش بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که این کشور جنوب آسیا سعی دارد جایگاه خود به عنوان یک کشور مطرح در زمینه مأموریت‌های فضایی را بهبود ببخشد. هند تصمیم دارد توانمندی‌های خود در موضوع سفرهای فضایی سرنشین‌دار را در قالب مأموریت «گاگانیان» در معرض نمایش قرار دهد؛ مأموریتی که قرار است تا سال 2025 اجرا شود. در مأموریت گاگانیان فضانوردان هندی در قالب یک مأموریت سه‌روزه به مدار 400 کیلومتری زمین منتقل می‌شوند.

طبق اعلام سازمان تحقیقات فضایی هند، فضانوردان انتخاب‌شده برای این مأموریت هم‌اکنون در حال افزایش آمادگی خود به وسیله انجام تمرینات مخلتف هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تمرینات شبیه‌سازی پرواز و تست‌های آمادگی جسمانی در مرکزی واقع در جنوب شهر «بنگلور» اشاره کرد.  

یکی از فضانوردان این مأموریت به نام «راکِش شارما» نخستین فرد در هند است که توانسته در فضا حضور پیدا کند. او 40 سال قبل با یک راکت اتحاد جماهیر شوروی به ایستگاه فضایی شوروی منتقل شده بود.

این مأموریت جاه‌طلبانه، تازه‌ترین تلاش هند برای تقویت برنامه اکتشاف فضایی خود است که هدف اصلی آن قدم نهادن فضانوردان این کشور بر خاک ماه در سال 2040 است. هند نخستین ماهواره خود را برای جمع‌آوری اطلاعات سیاهچاله‌ها در ژانویه به فضا پرتاب کرد. این کشور پیش از این نیز یک ماهوراه برای مطالعه خورشید به فضا پرتاب کرده بود و نخستین کشوری محسوب می‌شود که توانسته فضاپیمای خود را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آورد. هند در حالی در سال گذشته میلادی موفق به فرود آوردن فضاپیمای در نزدیکی قطب جنوب این قمر شد که روسیه در انجام یک مأموریت مشابه شکست خورد.

دیگر مأموریت‌های جاه‌طلبانه هند شامل ایجاد یک ایستگاه فضایی تا سال 2035، پرتاب مدارگرد به سوی سیاره زهره و ساخت کاوشگر برای فرود بر سیاره مریخ است.

هند در هفته گذشته محدودیت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای بخش فضایی خود را تغییر و به شرکت‌ها اجازه داد در واحدهای تولیدی تأسیسات فضایی و خدمات ماهواره‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین شرکت‌های جهانی برای داشتن 74 درصد از سهام در تولید ماهواره و محصولات داده و همچنین 49 درصد سهام در شرکت‌های مرتبط با راکت‌های فضایی و پایگاه‌های فضایی مجوز دریافت خواهند کرد.