به گزارش اکوایران، بدون شک از 2023 به عنوان سال هوش مصنوعی یاد می‌شود. موسسه پژوهشی هوش مصنوعی OpenAI با اپلیکشین ChatGPT بیش از هر اپلیکشین دیگری که تاکنون وجود داشته است توجهات را بخود جلب کرد، به‌طوری که در کمتر از یک هفته به میلیون­‌ها کاربر دست پیدا کرده، پوشش رسانه‌­ای پرهیجانی را دریافت کرد و غول­‌های تکنولوژی جهان را به سمت تغییر به سمت هوش مصنوعی سوق داد.

ChatGPT آنچنان توجهات را به خود جلب کرد، که شرکت مادر گوگل، آلفابت که خود را نزدیک به یک دهه اولین شرکت هوش مصنوعی می­‌دید، بابت ازدست دادن موقعیت‌اش دربرابر شرکت رقیب خود مایکروسافت (که 49 درصد از سهام OpenAI را در اختیار دارد) نگران شد و باعجله از نسخه تبلیغاتی ربات هوش مصنوعی خود Bard در اوایل فوریه رونمایی کرد. با اینحال، Bard در زمان تبلیغات نمایشی پاسخ اشتباهی را پست کرد و این زمانی بود که سهام آلفابت در یک روز با 100 میلیارد دلار افت ارزش مواجه شد.

آلفابت همچنان به تلاش برای رقابت با OpenAI ادامه داده است، به­‌طوری که اغلب اعلامیه‌هایی می‌دهد یا ویژگی‌هایی را تقریباً همزمان با OpenAI راه‌اندازی می‌کند. به غیر از آلفابت، سایر شرکت‌ها نیز در تلاش هستند تا روی موج هوش مصنوعی سواری کنند.

مایکروسافت در تمام محصولات خود از جمله Azure و Microsoft 365، از قابلیت GPT استفاده کرده است؛ آمازون نیز روبات هوش مصنوعی خود به نام Amazon Q business را راه اندازی کرده است؛ ایلان ماسک، که سابقا عضو هیات مدیره OpenAI بود نیز از روبات هوش مصنوعی خود به نام Grok رونمایی کرد که می‌تواند رقیب سرسختی برای CahtGPT باشد؛ مارک زاکربرگ نیز ماه مارس اعلام کرد که یک گروه حرفه‌­ای در متا روی هوش مصنوعی تمرکز دارند.

شرکت‌های بزرگ فناوری سال‌هاست که روی توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری و از آن در خدمات و محصولات خود استفاده می‌کنند، اما در سال 2023، تمرکز بیشتر و رقابت شدیدتر شد.

با این وجود، مانند هر تکنولوژی دیگری، چالش­‌ها و ریسک­‌هایی نیز همراه دارد. مورد بحث ترین نگرانی در ارتباط با سوگیری سیستم­های هوش مصنوعی بوده است. مدل­‌های هوش مصنوعی مبتنی بر داده هستند، به‌طوری که از داده­‌هایی استفاده می‌­کنند که توسط انسان­ ایجاد می­‌شوند. بنابراین کوچک­‌ترین انحرافی در داده­‌ها، آگاهانه یا ناآگاهانه در داده­‌هایی که به الگوریتم داده می‌شود وارد می‌شود.

یکی دیگر از نگرانی‌های مهم سوء استفاده از هوش مصنوعی برای انتشار اطلاعات نادرست و کلاهبرداری، به ویژه از طریق دیپ فیک بوده است؛ عکس‌ها یا ویدئوهایی که در آن با استفاده از هوش مصنوعی چهره افراد جایگزین می‌شود. برخی از دیپ فیک‌ها در سال گذشته چنان باورپذیر بوده است که تشخیص آن را دشوار می‌کند. 

تصویر دونالد ترامپ درحال دستگیری توسط ماموران پلیس یکی از تصاویر جنجال برانگیز تولیدشده توسط هوش مصنوعی در سال گذشته بود که بسیاری آن را باور کرده بودند. اغلب مردم برای تقویت دیدگاه‌های سیاسی خود تصاویری را به اشتراک می‌گذارند حتی درحالی که صحت آنها را بررسی نکرده باشند. 

ترامپ

در تصویر دیگری پاپ بندیکت درحالی که کاپشن بلندی به تن داشت دیده می‌شد که میلیون‌ها بازدید در شبکه‌های اجتماعی گرفت. درحالی که تنها تصویری جعلی بود که با استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی Midjourney ظاهراً توسط یک کارگر ساختمانی 31 ساله ساخته شده بود.

Pope-Francis-Coat (1)

تصویری از منفجر شدن ساختمان پنتاگون در آمریکا نیز از جمله تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی بود که در شبکه‌های اجتماعی چرخید و سبب سردرگمی و حتی شوکی کوتاه به بازار سهام شد. درحالی که این تصویر جعلی بود توسط حساب‌های تایید شده با تیک آبی به اشتراک گذاشته شده بود.

230522144850-ai-generated-fake-pentagon-image-0522-restricted

از آنجایی که پیشرفت های سریع در ابزارهای تولید تصویر هوش مصنوعی تشخیص تصاویر خودکار را از تصاویر واقعی سخت تر می‌کند، کارشناسان می‌گویند که گسترش آن‌ها در سایت‌هایی مانند Adobe Stock و Shutterstock باعث تسریع گسترش آن‌ها در وبلاگ ها، مطالب بازاریابی و سایر مکان‌ها در سراسر وب از جمله رسانه‌های اجتماعی می‌شود و خطوط بین داستان و واقعیت را محو می‌کند.

Adobe Stock، یک بازار آنلاین که در آن عکاسان و هنرمندان می‌توانند تصاویری را برای مشتریانی که پول پرداخت می‌کنند برای دانلود و انتشار در جای دیگر آپلود کنند، سال گذشته به اولین سرویس بزرگ تصاویر آرشیوی تبدیل شد که تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را پذیرفت. همانطور که سایت خبری استرالیایی Cricey برای اولین بار گزارش داد، این حرکت پس از آن زیر ذره بین قرار گرفت که یک تصویر از انفجار در غزه که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود از آرشیو Adobe در تعدادی از وب سایت‌ها بدون هیچ نشانه‌ای مبنی بر جعلی بودن آن قرار گرفت.

براساس گزارشی از واشنگتن پست، تصویر انفجار غزه که در سایت Adobe با عنوان AI تولید شده بود، به سرعت از بین رفت. اما جست‌وجوی پایگاه‌ داده‌های تصاویر آرشیوی نشان داد که این تنها یکی از تصاویر هوش مصنوعی موجود در این آرشیو بوده است.

جستجوی کلمه "غزه" در Adobe Stock بیش از 3000 تصویر را با عنوان "تولید شده توسط هوش مصنوعی" از حدود 13000 نتیجه کل به دست آورد. تعدادی از نتایج برتر، تصاویری بودند که توسط هوش مصنوعی تولید شده‌اند درحالی که چنین برچسب‌گذاری را نداشتند، که این امر نقض آشکار دستورالعمل‌های شرکت است. 

Gaza-Explosion