به گزارش اکوایران،‌ کانادا در حال نهایی کردن یک تأمین مالی قابل توجه است تا بتواند با استفاده از آن به تقویت بخش هوش مصنوعی خود بپردازد.

به نوشته بلومبرگ،‌ دولت کانادا در روز یکشنبه (19 فروردین) از یک بسته مالی به ارزش 2/4 میلیارد دلار کانادا (معادل 1/8 میلیارد دلار آمریکا) رونمایی کرد تا اقداماتی در خصوص توسعه بخش هوش مصنوعی این کشور انجام شود. کانون این بسته مالی، یک طرح 2 میلیارد دلاری (دلار کانادا) برای "قابلیت‌های محاسباتی و زیرساخت‌های فناوری" است که می‌تواند سرعت کار محققان هوش مصنوعی، استارتاپ‌ها و دیگر شرکت‌های این کشور را افزایش دهد.

همچنین قرار است باقی این بسته مالی به سرعت گرفتن استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌هایی نظیر کشاورزی و مراقبت‌های بهداشتی اختصاص یابد. «جاستین ترودو» - نخست‌وزیر کانادا - اعلام کرده اختصاص این سرمایه باعث می‌شود پتانسیل کامل هوش مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرد و به موجب آن مردم کانادا به‌ویژه جوانان در شغل‌هایی با درآمد خوب استخدام شوند و در عین حال سطح بهره‌وری نیز افزایش پیدا کند.

نخست‌وزیر کانادا خبر اختصاص این بسته مالی برای گسترش استفاده از هوش مصنوعی را در شهر «مونترآل» اعلام کرد. این شهر در میان مناطقی از کانادا قرار دارد که به عنوان قطب‌های هوش مصنوعی این کشور در نظر گرفته می‌شود. مونترآل به عنوان بزرگ‌ترین شهر استان کِبک، در تحقیقات پایه‌ای به سطح بسیار بالایی دست یافته است که بخشی از آن به دلیل حضور «یوشوا بنجیو» - محقق شناخته‌شده هوش مصنوعی - در این شهر است. این محقق معروف در سال گذشته میلادی به زمره افرادی از جمله ایلان ماسک و استیو وازنیک - هم‌بنیان‌گذار اپل - پیوست و نامه‌ای را امضا کرد که خواستار توقف آموزش مدل‌های قدرتمند هوش مصنوعی شده بود.

کانادا هنوز قانونی برای مدیریت هوش مصنوعی به تصویب نرسانده است. قانون هوش مصنوعی و داده‌ها در سال 2022 معرفی شد، اما هنوز توسط نمایندگان مجلس کانادا در دست بررسی است.

تا سال گذشته میلادی، بیش از 140 هزار نفر در کانادا به عنوان متخصصان هوش مصنوعی فعالیت داشته‌اند. در سال 2022، تقریبا 30 درصد از کل فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کانادا، یا حدود 8/6 میلیارد دلار کانادا، مربوط به هوش مصنوعی بود.