به گزارش اکوایران، همزمان با رشد روزافزون اهمیت هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی، شرکت خودروسازی «تویوتا» در ژاپن با شرکت چینی «تِنسِنت» همکاری خواهد کرد و «نیسان» - دیگر خودروساز ژاپن - نیز با شرکت چینی «بایدو» وارد همکاری خواهد شد.

به نوشته رویترز، اعلام این خبر از سوی بزرگ‌ترین خودروسازان ژاپن، تلاش‌ این شرکت‌ها برای وفق پیدا کردن با تغییرات قابل توجه فناوری را برجسته می‌کند. این تغییرات و تمایل به سمت هوش مصنوعی باعث شده جایگاه قدرتمند تویوتا و نیسان در بازار چین به خطر بیوفتد.

تنها چند سال قبل، شرکت‌های خودروساز ژاپنی در میان برترین بِرندهای خارجی در چین بودند. اما اخیرا، این شرکت‌ها از رقابت سنگین استفاده از فناوری در صنعت خودروسازی عقب مانده و همین امر باعث شده شرکت‌های داخلی چین به رهبری بی‌وای‌دی، گوی سبقت را از آن‌ها بربایند. شرکت‌هایی نظیر بی‌وای‌دی،‌ به تولید خودروهای الکتریکی که نرم‌افزارهای بسیاری را در خود جای داده‌،‌ روی آورده‌اند و همین امر باعث جلب گروه گسترده‌ای از خریداران به سوی محصولات آن‌ها شده است.

شرکت تنسنت به عنوان غول شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی و بایدو که موتور جست‌وجوی اصلی چین است، پیشتاز رقابت هوش مصنوعی مولد در چین محسوب می‌شوند.

تویوتا که از نظر میزان تولید، بزرگ‌ترین خودروساز جهان به حساب می‌آید، می‌خواهد از فناوری شرکت تنسنت در یکی از وسایل نقلیه چینی که طی امسال راهی بازار می‌شود، استفاده کند؛ فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و رایانش ابری.

شرکت نیسان نیز اعلام کرده که یک تفاهم همکاری با شرکت بایدو امضا کرده تا مطالعاتی در زمینه هوش مصنوعی و خودروهای هوشمند انجام دهند. نیسان از هوش مصنوعی مولد بایدو در پلتفرم‌های خود بهره خواهد برد تا امکان‌سنجی توسعه این فناوریِ آینده را مورد بررسی قرار دهد.

این تفاهم‌نامه همچنین باعث می‌شود خودروهای تویوتا به مقصد چین به محصولات هوش مصنوعی بایدو مجهز شوند.

این همکاری میان شرکت‌های بزرگ خودروسازی و شرکت‌های فناوری چینی نشان می‌دهد که چین تا چه اندازه به یک رقیب جدی برای خودروسازان جهان تبدیل شده است.

اگرچه تویوتا با کاهش فروش در چین روبه‌رو شده، اما توانسته است از شکست‌های قابل توجهی که هوندا موتور و نیسان متحمل شده‌اند، جلوگیری کند.

در سال 2023، فروش تویوتا در چین با 1/7 درصد کاهش به 1/9 میلیون دستگاه رسید که دومین سال متوالی کاهش فروش این شرکت در چین بوده است. با این وجود، تویوتا در نمایشگاه خودروی پکن، دو مدل جدید خودروی برقی خود را به نمایش گذاشته است.