به گزارش اکوایران، از منظر فناوری و در مقایسه با مناطق پیشرفته جهان، خاورمیانه یک بیابان در نظر گرفته می‌شود. اما یک شرکت به نام «جی42» که شش سال پیش در امارات متحده عربی تأسیس شد، تلاش دارد این وضعیت را تغییر دهد.

به نوشته اکونومیست، این شرکت دولتی، کانون جاه‌طلبی‌های امارات برای تبدیل شدن به یک قطب هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود تا نفوذ این کشور در منطقه و فراتر از آن، گسترده‌تر شود.

فعالیت‌های جی42 و قرارداد با غول‌های فناوری

اما این شرکت به جای ایجاد مدل‌های زبانی بزرگ مانند هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی، خواهان آن است تا با ایجاد زیرساخت‌های اقتصاد هوش مصنوعی و کاربردهای واقعی این فناوری در صنایعی مانند مراقبت‌های بهداشتی و انرژی، به این هدف دست پیدا کند.

حتی با در نظر گرفتن استانداردهای پرجوش و خروش هوش مصنوعی، این شرکت اماراتی در سال‌های اخیر فعالیت قابل توجهی داشته است. جی‌42 با شرکت‌هایی نظیر اوپن‌ اِ‌ی‌آی - خالق چت جی‌پی‌تی و سریبراس - یک استارتاپ تولید تراشه - قراردادهایی امضا کرده است تا یک ابرکامپیوتر جدید بسازد.

این شرکت جاه‌طلب در حال ایجاد مراکز داده است تا فعالیت‌های مربوط به رایانش ابری خود را گسترش دهد. جی‌42 همچنین با شرکت داروسازی اروپایی آسترازنکا (برای تولید داروهای نوآورانه در امارات) و تیم فرمول یک مرسدس بنز (به دلایلی که هنوز مبهم هستند) همکاری خود را آغاز کرده است.

جی42 با مشارکت‌های سرمایه‌گذاری به همراه دو صندوق ثروت دولتی امارات، در حال سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در استارتاپ‌های سراسر جهان است.

در آوریل،‌ این شرکت فناوری امارات توانست از شرکت مایکروسافت - غول نرم‌افزاری 3 تریلیون دلاری که همکاری‌اش با اوپن‌ اِی‌آی باعث شده در مسیر انقلاب هوش مصنوعی قرار بگیرد - یک سرمایه‌گذاری 1/5 میلیارد دلاری دریافت کند.

تمام این قراردادها باید شرکت جی42 را به شکل قابل توجهی در معرض هوش مصنوعی قرار دهد که حاکمان امارات امیدوارند بتواند به روند متنوع کردن اقتصاد نفتی این کشور کمک کند.

فعالیت جی42 در نقاط دیگر جهان

این تخصص همچنین می‌تواند در خارج از امارات نیز مورد استفاده قرار بگیرد. شرکت جی42 به شکل قابل توجهی علاقه‌مند است که پروژه‌های دیجیتال را در کشورهایی که از لحاظ استراتژیک برای امارات مفید هستند، اجرا کند.

در قزاقستان که شرکت‌های دیگر امارات در حال توسعه پروژه‌های عظیم انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، جی42 قراردادی با صندوق ثروت دولتی قزاقستان امضا کرده تا در میان پروژه‌های دیگر، به تجهیز و به‌روزرسانی شبکه انرژی این کشور اقدام کند.

شرکت یادشده به شکل قابل توجهی در قاره آفریقا فعالیت داشته است؛ قاره‌ای که امارات در سراسر آن در حال افتتاح سفارت‌های خود، ساخت بندر و توسعه پروژه‌های نفت و گاز است. جی42 در آنگولا، گامبیا و کنیا در حال کمک به توسعه مراکز داده است. این شرکت در حال کمک به دولت‌های سنگال و زامبیا است تا بخش خدمات عمومی خود را دیجیتالی کنند.

جی42 ستاره هوش مصنوعی جهان می‌شود؟

اینکه تمام این فعالیت‌ها باعث می‌شود جی42 به ستاره هوش مصنوعی در سطح جهان تبدیل شود، موضوعی است که باید درباره آن بحث شود. اگرچه امارات خواهان روابط نزدیک‌تر با آمریکا در این زمینه است،‌ مقامات امنیتی در واشنگتن نسبت به دوستی امارات با چین، احساس خوشایندی ندارند.

برای اینکه این شرکت فناوری امارات بتواند سرمایه‌گذاری گسترده مایکروسافت را به دست آورد، مجبور شد تا روابط خود با شرکت‌های تولیدکننده سخت‌‌افزار چینی نظیر هوآوی را قطع کند.

جی42 همچنین با رقابت داخلی روبه‌روست. در ماه می، شورای تحقیقات فناوری پیشرفته، یک سازمان دولتی اماراتی، از تازه‌ترین نسخه مدل هوش مصنوعی مولد خود موسوم به فالکون رونمایی و شرکت خود به نام AI71 را تأسیس کرد. شرکت فناوری اطلاعات آمریکایی اکوئینیکس نیز که یک توسعه‌دهنده بزرگ مراکز داده در نظر گرفته می‌شود، به‌تازگی یک مزرعه سرور بزرگ در منطقه حضور جی‌42 در امارات افتتاح کرده است.

عربستان سعودی به عنوان همسایه بزرگ‌تر امارات،‌ در حال ساخت قدرتمندترین ابرکامپیوتر خاورمیانه است و با شرکت آی‌بی‌اِم - غول فناوری آمریکایی - همکاری می‌کند تا یک سیستم هوش مصنوعی را که به‌طور اختصاصی به زبان عربی فعالیت می‌کند، توسعه دهد.

و هیچ‌کس حتی مایکروسافت یا اوپن اِی‌ای، هنوز نتوانسته‌اند به‌طور کامل دریابند که چطور می‌توان از هوش مصنوعی مولد، سود مالی به دست آورد.

طبق یک نظرسنجی که اخیر منتشر شده، بسیاری از کسب‌وکارها در حال کار با هوش مصنوعی هستند، اما تنها حدود 15 درصد از آن‌ها اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی یک تأثیر معنادار در درآمد آن‌ها داشته است.
دلارهای نفتی حاکمان اماراتی به این معناست که آن‌ها اهمیت کمی به پول می‌دهند، اما برای شرکای بخش خصوصی شرکت جی42، این موضوع اهمیت بالایی دارد.