به گزارش اکوایران، تیمی از محققان در حال کار بر روی استفاده از مگس‌های سرباز سیاه برای تبدیل زباله به محصولات با ارزش هستند. این مگس‌ها آفت نیستند و بیماری‌زا نیستند. آن‌ها از قبل در تبدیل زباله‌های آلی مانند بقایای غذا به کود مغذی مفید بوده‌اند. لاروهای این مگس‌ها را می‌توان خشک و آسیاب کرد و به عنوان خوراک دام استفاده کرد.

به نوشته نیواطلس، محققان دانشگاه مک‌کواری استرالیا در حال بررسی روش‌هایی برای اصلاح ژنتیکی این مگس‌ها برای مقابله با زباله‌های پیچیده‌تر مانند لجن فاضلاب و زباله‌های کشتارگاه هستند. هدف، تولید مواد با ارزش مانند آنزیم‌های صنعتی برای صنایع مختلف یا روغن‌های تخصصی برای سوخت‌های زیستی و روان‌کننده‌ها توسط مگس‌ها است. علاوه بر این، این مگس‌ها می‌توانند خوراک دام با مواد مغذی بهتر تولید کنند.

یکی از محققان ارشد این تحقیق، حشرات را به عنوان یک فرصت بزرگ در زیست‌شناسی مصنوعی برای مدیریت پسماند می‌بیند. او توضیح می‌دهد که مگس‌های سرباز سیاه می‌توانند زباله‌های را بسیار سریع‌تر از میکروب‌ها تجزیه کنند. این تیم معتقد است که می‌توان مگس‌ها را برای تولید مواد شیمیایی مفید و حتی پاکسازی آلودگی‌ها در زباله‌های خود مهندسی کرد و آن را به کود بدون آلودگی تبدیل کرد.

این مگس‌ها همچنین می‌توانند با زباله‌های سمی و آلودگی‌های شیمیایی مانند فلزات سنگین و پلاستیک‌های PFAS مقابله کنند. با مهندسی کردن مگس‌ها برای خنثی‌سازی این سموم در زباله‌ها، می‌توان خاک و زباله آلوده را با استفاده از مگس‌ها پاکسازی کرد.

این رویکرد نه تنها گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و زباله‌ها را تجزیه می‌کند، بلکه دارای پتانسیل اقتصادی نیز است. ایجاد ارزش از زباله از طریق حشرات مهندسی‌شده می‌تواند این پتانسیل را فراهم کند.

این تیم قبلا شرکتی به نام Entozyme برای تجاری‌سازی این فناوری‌ها تشکیل داده است. این ایده نوآورانه برای کاربردهای مختلفی امیدوارکننده است.